Sökning: "företagsekonomiskt"

Visar resultat 16 - 20 av 128 uppsatser innehållade ordet företagsekonomiskt.

  1. 16. Relevanta attraktiva karaktärsdrag hos en arbetsgivare i en svensk kontext utifrån ett medarbetarperspektiv : En kvantitativ och delvis kvalitativ tvärsnittsstudie

    Kandidat-uppsats, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Jennifer Essén; Hanna Gustavsson; [2020]
    Nyckelord :Employer Branding; Employee Value Proposition; Attractive characteristics; Swedish context; Employee perspective; Employer Branding; Employee Value Proposition; Attraktiva karaktärsdrag; svensk kontext; medarbetarperspektiv;

    Sammanfattning : Ett företagsekonomiskt problem är att kompetenta medarbetare är en begränsad tillgång som organisationer måste konkurrera om. Employer Brandings trestegsprocess och framförallt det första steget i processen, så kallat “Employee Value Proposition”, kan hjälpa organisationer att skapa ett arbetsgivarvarumärke med attraktiva karaktärsdrag som medarbetare attraheras av. LÄS MER

  2. 17. Plast i verksamhetsavfall - kartläggning av plastavfallsströmmar i Helsingborg

    Master-uppsats, Lunds universitet/Kemiteknik (CI)

    Författare :Johanna Nilsson; [2019]
    Nyckelord :Plast; verksamhetsavfall; återvinning; avfallshantering; kemiteknik; chemical engineering; Technology and Engineering;

    Sammanfattning : 15–20 viktsprocent av avfallet som tas emot på det avfallseldade kraftvärmeverket Filbornaverket i Helsingborg består av plast med fossilt ursprung. Den här plasten ger upphov till direkta utsläpp av koldioxid vid energiåtervinning och står för elva procent av Helsingborgs totala växthusgasutsläpp. LÄS MER

  3. 18. Varumärkesbyggnad genom hållbarhetsrapportering : en fallstudie av NCC:s hållbarhetsrapporter mellan 2013–2018

    Kandidat-uppsats, SLU/Dept. of Economics

    Författare :Rubab Chowdhury; Rasmus Nyqvist; Gustaf Linderoth; [2019]
    Nyckelord :varumärke; varumärkesbyggnad; hållbarhetsredovisning; hållbarhetsrapporter; legitimitet; identitet;

    Sammanfattning : Varumärket har på senare tid blivit en viktig tillgång i ett företag. Med ett starkt varumärke kan företag särskilja sig från närstående konkurrenter och erhålla ett mervärde för intressenter som kan vara gynnande ur ett företagsekonomiskt perspektiv. LÄS MER

  4. 19. Kvinnliga Styrelseledamöter och Lönsamhet : En kvantitativ studie om betydelse av kön i bolagsstyrelser

    Magister-uppsats, Umeå universitet/Företagsekonomi

    Författare :Pernilla Danielsson; Marielle Sanfer; [2019]
    Nyckelord :Kön; Mångfald; Bolagsstyrning; Styrelse; ROA; Lönsamhet; Stockholmsbörsen Large Cap.;

    Sammanfattning : Diskussionen kring andelen kvinnor i bolagsstyrelser har varit ett hett diskuterat ämne på senare tid. I Norgeinfördes ett kvoteringskrav som krävde att minst 40 procent av vardera kön var representerade hos de aktieägarvalda styrelseledamöterna. LÄS MER

  5. 20. The Seeking of a Business-Optimal Transfer Price - In accordance with the Arm's Length Principle

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Juridiska institutionen; Lunds universitet/Juridiska fakulteten

    Författare :Oskar Paladini Söderberg; [2019]
    Nyckelord :Transfer pricing; game theory; skatterätt; international taxation law; Arm s length principle; Law and Political Science;

    Sammanfattning : The search of a business-optimal transfer price has been going on for decades. One interesting solution aimed to, by the use of game theory, bargaining theory and transfer pricing, create a quantitative solution to optimize the global profits of a multinational enterprise. LÄS MER