Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 7 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. Hållbarhetskommunikation i livsmedelsbutiker. En fallstudie av svenska matbutiker med fokus på kulturstyrning och hållbarhet

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Linnéa Wilhelmsson; Amelia Lindh; [2021-11-24]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Organisationer möter idag allt högre krav på att arbeta med hållbarhet och hållbarhetskommunikation. Detta framkommer bland annat av utarbetningen av FN:s 17 klimatmål och av tidigare studier gjorda av Svensk Handel (2016) och Jungrelations (2019). En av de industrier som påverkas kraftigt av klimatmålen är livsmedelsbranschen. LÄS MER

  2. 2. E-handel och fysiska mellanhänders hantering av butiksdöden

    Kandidat-uppsats, Mittuniversitetet/Institutionen för ekonomi, geografi, juridik och turism

    Författare :Lars Kastberg; Magnus Modin; [2019]
    Nyckelord :Store managers; intermediaries; e-commerce; consumer society; perceived value; organizational change.; Butikschefer; mellanhänder; e-handel; konsumtionssamhälle; kundvärde; organisationsförändring.;

    Sammanfattning : Den snabba teknikutvecklingen har lett till att allt fler fysiska butiker läggs ner eller backar i vinstsiffror, vilket lett till att de klassiska mellanhänderna har hamnat i en problematisk situation. Butikschefer har märkt av denna förändring och även ledningsfunktioner inom större koncerner som exempelvis H&M. LÄS MER

  3. 3. Uppförandekoder : En studie över hur en uppförandekod transformeras inom en organisation och dess roll i att skapa en etisk företagskultur

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Handelshögskolan

    Författare :Stéphanie Mattson; Jenny Nordin; [2017]
    Nyckelord :Code of conduct; transformation; CSR; ethical corporate culture; ethical core values; ethical leadership; Uppförandekod; transformation; CSR; etisk företagskultur; etiska kärnvärden; etisk ledarskap;

    Sammanfattning : Efter flertalet skandaler och kriser samt en ökad kunskap om hur jorden påverkas av individers agerande behöver också företag börja ta sitt ansvar. Det utvidgade ansvaret kallas CSR (Corporate Social Responsibility) eller ansvarsfullt företagande och det arbetet kräver självregleringar exempelvis med hjälp av uppförandekoder. LÄS MER

  4. 4. E-handel i förändring : Hur etableringen av fysisk butik förändrat ekonomistyrningen i clicks to bricks-företag

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för ekonomistyrning och logistik (ELO)

    Författare :Malin Albinsson; Uljanna Torstensson; My Wessberg; [2016]
    Nyckelord :clicks to bricks; management control systems; contingency; MCS as a package; clicks to bricks; ekonomistyrning; situationsanpassning; MCS-paket;

    Sammanfattning : Inledning: På senare tid har mer uppmärksamhet dragits till fördelarna med fysiska butiker, speciellt nu med en ökad konkurrens på nätet. Det har lett till att företag har gått från att enbart bedriva e-handel till att även komplettera med att etablera fysisk butik; clicks to bricks. LÄS MER

  5. 5. "Fashion never sleeps, so neither do we" : En kvalitativ studie som undersöker hur H&M:s varumärke återspeglas genom organisationen

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Institutionen för samhällsvetenskaper

    Författare :Camilla Möller; Sandra Bergius; [2015]
    Nyckelord :Internmarknadsföring; H M; Employee Branding; Varumärkesidentitet; Design Thinking;

    Sammanfattning : Bakgrund: Att anställa rätt personal och utbilda dem i varumärkets grunder och värderingar får en allt mer avgörande roll. Konsumenten påverkas av medarbetaren i butik och de är numera företagets viktigaste marknadsföringskanal. Genom att öka medarbetarens motivation och engagemang sprids varumärkets identitet till konsumenten. LÄS MER