Sökning: "etiska kärnvärden"

Hittade 5 uppsatser innehållade orden etiska kärnvärden.

  1. 1. Implementering av affärskoder i medarbetarnas dagliga arbete

    Magister-uppsats, Karlstads universitet/Handelshögskolan (from 2013)

    Författare :Ebba Henriksson; Maja Lilja; [2023]
    Nyckelord :Ethical corporate culture; ethical core values; formal ethics program; ethical leadership; business code; CSR; implementation; Etisk företagskultur; etiska kärnvärden; formellt etikprogram; etiskt ledarskap; affärskod; CSR; implementering;

    Sammanfattning : While the stakeholders’ awareness about how companies act sustainably has increased, the business code has gained greater importance. With a functioning business code in a company, it can help guide the behavior of its employees to maintain an ethical company culture. LÄS MER

  2. 2. Uppförandekoder : En studie över hur en uppförandekod transformeras inom en organisation och dess roll i att skapa en etisk företagskultur

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Handelshögskolan

    Författare :Stéphanie Mattson; Jenny Nordin; [2017]
    Nyckelord :Code of conduct; transformation; CSR; ethical corporate culture; ethical core values; ethical leadership; Uppförandekod; transformation; CSR; etisk företagskultur; etiska kärnvärden; etisk ledarskap;

    Sammanfattning : Efter flertalet skandaler och kriser samt en ökad kunskap om hur jorden påverkas av individers agerande behöver också företag börja ta sitt ansvar. Det utvidgade ansvaret kallas CSR (Corporate Social Responsibility) eller ansvarsfullt företagande och det arbetet kräver självregleringar exempelvis med hjälp av uppförandekoder. LÄS MER

  3. 3. Den nakna sanningen? : Hur Nudie Jeans Co. kommunicerar sitt varumärke och hur konsumenter uppfattar det

    Kandidat-uppsats, Institutionen för mediestudier

    Författare :Hanna Karlsson; Sofia Wennersten; [2012]
    Nyckelord :Nudie Jeans; varumärke; identitet; image; storytelling; word of mouth; varumärkeskännedom; varumärkesassociation; varumärkeslojalitet;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka hur Nudie Jeans kommunicerar sitt varumärke i olika kanaler, hur konsumenter uppfattar det, samt hur förhållandet mellan den kommunicerade och uppfattade bilden av varumärket ser ut. Teorierna utgår från ett varumärkesperspektiv med begrepp som identitet, image och kärnvärden. LÄS MER

  4. 4. CSR & Krishantering - Konsten att vara beredd för nya utmaningar

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Emelie Olivensjö; Elsa Gejrot; Rebecca Persson; [2011]
    Nyckelord :CSR; krishantering; företagskultur; kärnvärden; kommunikation; Business and Economics;

    Sammanfattning : Examensarbetets titel: CSR & Krishantering – konsten att vara beredd för nya utmaningar Seminariedatum: 2012-01-12 Ämne/kurs: FEKH95, Examensarbete kandidatnivå, 15 högskolepoäng Författare: Elsa Gejrot, Emelie Olivensjö & Rebecca Persson Handledare: Lars Carlman Fem nyckelord: CSR, krishantering, företagskultur, kärnvärden, kommunikation Syfte: Syftet är att se om ett företags CSR-arbete tillsammans med dess strategi för krishantering kan skapa bättre förutsättningar för att möta nya etiska kriser. Vi har i arbetet med dunskandalen och syftet med det är för att visa läsaren hur det kan se ut i praktiken. LÄS MER

  5. 5. Grundläggande värderingar i svenska börsnoterade företag 1998 & 2008 – fokus på förändring

    Kandidat-uppsats, Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Charlotte Grass; Jens Svantesson; [2009]
    Nyckelord :värderingar; kärnvärden; årsredovisning; börsnoterade företag; företagsidentitet; kommunikation;

    Sammanfattning : Grundläggande värderingar har kommit att ta en allt större plats i diskussionen kring organisationer och deras ageranden. Värderingar förknippas numera starkt med hur företag skapar en framgångsrik organisationskultur, men nämns även i samma andetag som frågor rörande moral och etik. LÄS MER