Sökning: "förskola berättande sagor"

Visar resultat 6 - 10 av 12 uppsatser innehållade orden förskola berättande sagor.

  1. 6. Sagan : sagans vara eller icke vara i barnens vardag

    Kandidat-uppsats, Lärarutbildningen

    Författare :Laila Vahlman Vestby; [2013]
    Nyckelord :Sagoberättande; Barn; Fantasi;

    Sammanfattning : Studien är en empirisk studie om sagans betydelse i barnens vardag. Jag har valt att arbeta utifrån kvalitativa metoder och syftet med arbetet är att få vetenskap om sagans betydelse i barnens vardag. Bakgrunden är en oro om att sagan håller på att försvinna från barnen i deras vardagsmiljö. LÄS MER

  2. 7. Sagoberättandets betydelse : En kvalitativ studie om några förskollärares uppfattningar om sagoberättandet i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Carolina Oikarinen; Anna Enström; [2013]
    Nyckelord :Förskola; sagoberättande; sagor; berättelser; berättande;

    Sammanfattning : Syftet med vår studie var att undersöka hur förskollärare uttrycker att de arbetar med sagoberättande samt vilken betydelse för barns utveckling förskollärare tillskriver sagoberättande. Vi använde oss av en kvalitativ studie med semistrukturerade intervjuer med förskollärare. LÄS MER

  3. 8. Matematik i sagornas förtrollade värld - En studie kring hur sagor/berättelser påverkar barns matematiska begreppsförståelse

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Rebecka Henrikson; Malin Jensen; [2011]
    Nyckelord :aktionslärande; begreppsförståelse; förskola; matematik; muntligt berättande; sagor;

    Sammanfattning : Syftet med detta examensarbete var att undersöka om sagor har betydelse för den matematiska begreppsförståelsen hos yngre barn. Vid tidigare forskning kring sagornas betydelse för inlärningen har fokus legat på svenska språket till exempel i ordförståelse och som introduktion till läs- och skrivprocessen. LÄS MER

  4. 9. En studie om sagoberättandets användning inom förskolan

    M1-uppsats, Förskolepedagogisk forskning

    Författare :Emma Richt; Therese Walfridsson; [2011]
    Nyckelord :sagoberättande; språkutveckling; sociokulturellt perspektiv; hermeneutisk spiral; förskola;

    Sammanfattning : Syftet i denna studie är att få ökad förståelse för hur förskollärare använder sagoberättandet i relation till barnens språkutveckling. Vi har utgått från frågeställningarna: På vilket sätt främjas barnens språkutveckling genom sagoberättandet enligt förskollärarna samt vilka metoder säger de sig använda för att gynna barnens språkutveckling? I den teoretiska bakgrunden har vi belyst sagans struktur och sagoberättandets möjligheter för språkutvecklingen. LÄS MER

  5. 10. Om och hur används de klassiska folk- och konstsagorna i dagens förskola och lågstadium? : en jämförande undersökning om hur användandet av klassiska sagor förändrats genom åren och vilken funktion de fyller idag

    Kandidat-uppsats, Institutionen för speldesign, teknik och lärande

    Författare :Jessica Johansson; [2010]
    Nyckelord :Sagor; klassisk skönlitteratur; berättande; barnböcker; undervisning; utvecklingspsykologi;

    Sammanfattning : Min studie har varit fokuserad på de klassiska sagorna och dess vara eller icke vara i 2000-talets skola och förskola. Arbetet har gått ut på att undersöka om pedagoger idag använder sig av klassiska sagor i sin undervisning och hur motiveras i så fall användandet. LÄS MER