Sökning: "förskola saga förskola"

Visar resultat 1 - 5 av 37 uppsatser innehållade orden förskola saga förskola.

  1. 1. Det här är jag, här hör jag hemma : De samiska förskolornas roll för barns språkanvändning, kulturtillhörighet och identitetsskapande

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Saga Sunna; Malin Hedman; [2022]
    Nyckelord :samisk förskola; samiskt språk; samiska språkvarieteter; samisk kultur; identitetsskapande.;

    Sammanfattning : Syftet med detta examensarbete är att tolka och förstå utvalda pedagogers arbete med det samiska språket och den samiska kulturen på samiska förskolor eller samiskt inriktade avdelningar inom förvaltningskommuner. Den första forskningsfrågan utgår från pedagogernas beskrivning av deras arbete med det samiska språket och den samiska kulturen, den andra frågeställningen handlar om vilka resurser, stöd och utmaningar pedagogerna möter i utformandet av denna undervisning. LÄS MER

  2. 2. Barns delaktighet och inflytande i samlingen : En studie om förskollärares användning av samlingen för att ge barn delaktighet och inflytande

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Didaktik

    Författare :Ylva Håkansson; Gabriella Frisk; [2020]
    Nyckelord :delaktighet; demokrati; förskola; förskollärare; inflytande; ledarroll; samling;

    Sammanfattning : I förskolans läroplan (Skolverket, 2018) står det beskrivet att barnen ska få delaktighet och inflytande i verksamheten. Samlingen är en ritualliknande aktivitet som sker dagligen i förskolan. LÄS MER

  3. 3. Sagoberättandet i förskolan. : Hur sagan kan användas i förskolans verksamhet för att synliggöra samt stärka barn i sin språkutveckling

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Jeanette Therese Ahlstedt; [2019]
    Nyckelord :saga; språkutveckling; förskola; barn; förskollärare;

    Sammanfattning : Bakgrund Studien belyser vikten av förskollärarnas betydelsefulla roll i förskolans verksamhet att ge barn förutsättningar att ta del av sagoberättande samt möjligöra för barn att möta litteratur på varierande sätt. Det ingår i förskolans uppdrag att stödja barns språklärande för att i framtiden ta del av samhället som är uppbyggt av kommunikationsformer som tecken, symboler, skrift samt bilder. LÄS MER

  4. 4. Det är bara fröknarna som bestämmer : En intervjustudie om barns integritet i samband med dokumentationsformerna fotografi och film i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Pontus Lindblom; Madeleine Wigertoft; [2019]
    Nyckelord :integritet; dokumentation; förskola; intervju; barnperspektiv; barns perspektiv;

    Sammanfattning : Denna studie tar avstamp i den förändrade skrivningen om barns integritet i förskolans kommande läroplan (Lpfö 18) vilket relateras till tidigare forskning som vittnar om stora brister i förskolans arbete med barns integritet i samband med dokumentation. Syftet med studien är att, ur både barns och förskollärares perspektiv, undersöka barns integritet i samband med dokumentationsformerna fotografi och film. LÄS MER

  5. 5. "Alla barn har rätt till en saga varje dag." En kvalitativ studie om barnlitteraturens betydelse i förskoleverksamheten

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Julia Olsson; Oskar Welander; [2019]
    Nyckelord :Förskola; Normer; Normkritisk pedagogik; Normkreativitet; Litteratur; Läsmaterial urval;

    Sammanfattning : Under våra praktikperioder i förskolan har vi sett att förskollärare inte använder litteratur i den utsträckning som vi tidigare upplevt, vi vill av denna anledning ta reda på varför det har blivit så. Studiens syfte har därför varit att skapa en utökad förståelse för barnlitteraturens användning och förskollärarnas tankar samt tillvägagångssätt när det gäller litteraturen inom förskolan. LÄS MER