Sökning: "pedagogik färg form"

Visar resultat 1 - 5 av 12 uppsatser innehållade orden pedagogik färg form.

  1. 1. Att spela sin favoritmat – hur låter egentligen lingonsylt? : En studie om hur kreativitet tar sig uttryck i svenska pianoskolor för nybörjare

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Kungl. Musikhögskolan/Institutionen för musik, pedagogik och samhälle

    Författare :Maja Thorén; [2023]
    Nyckelord :kreativitet; pianoskolor; improvisation; komposition; interpretation; fantasi; kritisk diskursanalys; semiotiska resurser;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att genom kvantitativ och kvalitativ innehållsanalys undersöka vilket utrymme kreativitet ges i läromedel inom pianoundervisning för nybörjare, samt hur denna kreativitet skildras och representeras. Studien definierar kreativitet som förmågan att skapa något nytt och studeras med utgångspunkt i tre olika kreativa aktiviteter: improvisation, komposition samt musikaliskt uttryck och fantasi. LÄS MER

  2. 2. Den fysiska miljöns påverkan på barns lek ur pedagogens perspektiv

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Natalie Bruun Sjöstrand; Sandra Jonsson; [2020]
    Nyckelord : lek; fysisk miljö; förskola; rum; färgsättning; pedagoger; affordance; handlingserbjudande ;

    Sammanfattning : Denna studie undersöker hur förskollärare som är verksamma i nybyggda arkitektritade förskolor anser att den fysiska miljön påverkar barnens lek. Syfte är att skapa större kunskap om hur den fysiska miljön i förskolan fungerar som en plats för lek. LÄS MER

  3. 3. Monster och spöken : En analys av hur genus framställs i fem barnböcker där monster och spöken har en central roll

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Therése Karlsson; [2017]
    Nyckelord :Barnlitteratur; genus; kön; förskola;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att analysera genusperspektivet i fem utvalda barnböcker om monster och spöken där skildringen av kön inte alltid är uppenbar. För att kunna besvara syftet har några frågeställningar formats: På vilket sätt uttrycks kön hos monster och spöken i de utvalda barnböckerna? Hur framställs bildernas färg och form ur ett genusperspektiv? Hur framställs texten ur ett genusperspektiv? Jag har använt mig av en kvalitativ bildanalys som metod och de teoretiska utgångspunkterna är genusperspektiv och sociokulturellt perspektiv. LÄS MER

  4. 4. Riktlinjer för begränsad gränssnittsdesign – Att designa gränssnitt med begränsningar i designarbetet

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Mathias Karlsson; Gea Löverdal; [2016]
    Nyckelord :GUI design; Standard systems; Functional requirements; Non-functional requirements; UX; Usability; Visual design; HCI; Aesthetic; Gränssnittsdesign; Standardsystem; Funktionella krav; Icke-funktionella krav; UX; Användbarhet; Visuell design; HCI; Estetik.;

    Sammanfattning : Gränssnittsdesign är en av de viktigaste aktiviteterna vid systemutveckling, eftersom gränssnittet utgör den beståndsdel för vilket slutanvändare kommer göra sin primära helhetsbedömning av systemet utefter. Det innebär att gränssnittsdesignarbetet har en avgörande roll för hur systemet kommer att mottas och bedömas vid leverans och upphandlingar av system. LÄS MER

  5. 5. Det flexibla klassrummet, ett hjälpmedel för pedagoger. : En förbättrad klassrumsmiljö som underlättar kommunikationen mellan pedagoger och studenter.

    Kandidat-uppsats, Mälardalens högskola/Akademin för innovation, design och teknik

    Författare :Gabriel Andersson; [2016]
    Nyckelord :Information design; spatial design; color; shape; classroom; storage; flexible; flexible classroom.; Informationsdesign; Rumslig gestaltning; färg; form; klassrum; förvaring; flexibel; flexibla klassrum;

    Sammanfattning : Detta examensarbete är en studie i hur man kan utforma ett flexibelt klassrum med fokus på att underlätta och förändra arbetssättet för pedagoger och inlärningsmiljön för studenter. Syftet är att förbättra klassrumsmiljön, detta för att skapa ett klassrum som är välkomnande och utformad för att förbättra kommunikationen mellan pedagoger och studenter. LÄS MER