Sökning: "förskola uppmuntran"

Visar resultat 1 - 5 av 23 uppsatser innehållade orden förskola uppmuntran.

  1. 1. Fysisk aktivitet i förskolan : förskollärares upplevelser och deras främjande arbete

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Erika Månsson; [2023]
    Nyckelord :barn; fysisk aktivitet; förhållningssätt; förskola; förskolemiljö; hälsa; inlärningsförmåga; kognitiv utveckling; koncentrationsförmåga; rörelseglädje.;

    Sammanfattning : Förskolans uppdrag i att främja barns rörelseglädje blir allt viktigare i dagens stillasittande samhälle. Syftet med studien är att undersöka hur förskollärare planerar fysisk aktivitet i sin verksamhet, vilken betydelse miljön har för att främja fysisk aktivitet samt hur de beskriver de aktiviteter som uppmuntrar till fysisk aktivitet i förskolan. LÄS MER

  2. 2. Barns möten med kartan som tekniskt hjälpmedel : "Den blir ju större i verkligheten..."

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)

    Författare :Matilda Lööv; Frida Karlén; [2022]
    Nyckelord :Maps; Phenomenography; Preschool; Technical Didactics; Variation Theory; Fenomenografi; Förskola; Kartor; Teknikdidaktik; Variationsteorin;

    Sammanfattning : Based on our previous experiences of working in preschools, a lack of technical teaching has been made visible. Technology is everywhere in human everyday life and society in general and should therefore play a greater role in children´s pre-school education from an early age. LÄS MER

  3. 3. Rörelseaktiviteter i inomhusmiljön på förskolan : En kvalitativ studie om förskollärares perspektiv på rörelseaktiviteter inomhus

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Jessica Säll; Sara Wardak; [2022]
    Nyckelord :preschool; indoor environment; exercise activities; motor skills; förskola; inomhusmiljö; rörelseaktiviteter; motoriska färdigheter;

    Sammanfattning : Tidigare forskning påvisar att det förekommer mycket stillasittande när barn befinner sig på förskolan och är barn fysiskt aktiva är det främst i utomhusmiljön. Forskningen visar även att få barn utveckla de grundläggande motoriska färdigheterna i tidig ålder kan det förbättra barns sociala beteende samt den kognitiva utvecklingen. LÄS MER

  4. 4. Potträning i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Elin Dittrich; [2022]
    Nyckelord :aktörskap; bardomssociologi blöjfri; förskola; kompetenta barnet; Nodding; normer; omsorgsektik; potträning;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka hur pedagoger på förskolor ser potträning och hur arbetet med potträning går till ute på svenska förskolor. I potträningen involveras flera aktörer, barnen, pedagoger och föräldrar, därför behandlar denna studie även på vilka roller barnen får i potträningsprocessen. LÄS MER

  5. 5. Fysisk aktivitet i förskolan : Hur förskollärare kan uppmuntra barn till fysisk aktivitet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Frida Klinthäll Steen; Emelie Stenius; [2019]
    Nyckelord :Fysisk aktivitet; förskola; barn; utomhusmiljö; inomhusmiljö; uppmuntran;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att belysa hur förskollärare kan uppmuntra barn till fysisk aktivitet i förskolan. Studien undersöker även hur förskollärare kan arbeta, för att ge barn möjlighet att utveckla en positiv syn och ett positivt beteende till fysisk aktivitet. LÄS MER