Sökning: "förskolan läsning"
Visar resultat 6 - 10 av 170 uppsatser innehållade orden förskolan läsning.
6. Förskolans möjligheter vid språklig sårbarhet
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för skolutveckling och ledarskap (SOL)Sammanfattning : Sammanfattning/Abstract Carreira Jönsson, Susanna och Karlsson, Sofia (2023). Förskolans möjligheter vid språklig sårbarhet. Specialpedagogprogrammet, Institutionen för skolutveckling och ledarskap, Lärande och samhälle, Malmö universitet, 90 hp. LÄS MER
7. I en värld av bokstäver : undervisning inom tidig litteracitet i förskolan
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och ITSammanfattning : Inledning Kommunikation är en viktig del av det sociala samspelet. Att kunna hantera skriven text, både som konsument – genom läsning och producent – genom skrivning, ger oss möjlighet att ta till sig ny kunskap och utföra rättigheter som varje enskild människa har i ett demokratiskt samhälle. LÄS MER
8. Högläsning i förskolan: : - En kvalitativ studie om hur förskollärare kan stärka barns intresse för böcker och läsning
M1-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för beteendevetenskap och lärandeSammanfattning : .... LÄS MER
9. Högläsning - för barns språkutveckling i förskolan
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälleSammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka pedagogers uppfattningar och erfarenheter kring högläsning i samband med barns språkutveckling. Studien genomfördes med hjälp av semistrukturerade gruppintervjuer på två förskolor i Sverige, där deltagarna arbetade på olika avdelningar. LÄS MER
10. ”Jag tror att jag känner mina barn, att jag vet vad det är de tycker om” : En kvalitativ studie om förskollärares val av barnlitteratur
Kandidat-uppsats,Sammanfattning : Syftet med studien är att utveckla kunskap om hur förskollärare beskriver val av barnlitteratur till förskolans praktik. Frågeställningen i anslutning till detta är: Hur beskriver förskollärare att de arbetar för att synliggöra en variation av mångkultur i barnlitteraturen på förskolan? För att besvara syftet och frågeställningarna har semistrukturerade intervjuer genomförts med fem förskollärare. LÄS MER