Sökning: "förskolan läsning"

Visar resultat 11 - 15 av 170 uppsatser innehållade orden förskolan läsning.

  1. 11. Betydelsefull och levande läsning i förskolan : En studie om förskollärares upplevelser och erfarenheter av fysisk och digital barnlitteratur

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Johanna Lundh; Moa Leandersson; [2022]
    Nyckelord :Digital barnlitteratur; fysisk barnlitteratur; literacy; medierande verktyg; samspel; språkutveckling;

    Sammanfattning : Syftet med vår studie är att undersöka förskollärares erfarenheter och upplevelser av barns språkutveckling kopplat till digital och fysisk barnlitteratur samt hur dessa används som pedagogiskt verktyg. Det alltmer digitaliserade samhället formar hur vi lever vår vardag, både barn och vuxna. LÄS MER

  2. 12. Bland hjältar och hjältinnor : En studie av könsnormativitet i bilderböcker för barn

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Malin Lunderquist; Lisa Alexandersson; [2022]
    Nyckelord :bilderböcker; förskola; genusteori; kön; normer; normkritik; performativitet; queerteori;

    Sammanfattning : Utifrån vår erfarenhet råder det en övervägande könsnormativitet i den litteratur som riktar sig till barn och som används i förskolans verksamhet. Forskning visar att litteraturen i förskolan bland annat fungerar som ett verktyg i barns identitetsskapande och att förskollärare via litteraturen reproducerar normer inför barnen. LÄS MER

  3. 13. Skönlitteratur på schemat : En studie om lärares didaktiska val i litteraturundervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mittuniversitetet/Institutionen för humaniora och samhällsvetenskap

    Författare :Tina Bengtsson; [2022]
    Nyckelord :litteraturdidaktik; litteraturundervisning; förskoleklass till årskurs 3; kunskapssyn; erfarenhetspedagogik; Malmgrens ämneskonceptioner;

    Sammanfattning : Beroende på lärares ämnes- och kunskapssyn kan de välja bort eller prioritera delar som de själva anser bör inkluderas i undervisningssammanhang. Tidigare forskning visar att litteraturundervisningen genom tiden har färgats av en kunskapssyn där läsning ska bidra till att utveckla elevernas personlighet, att skapa goda medborgare och att den litteratur som ska läsas i skolan bör bidra till elevernas fortsatta utveckling att ”göra rätt”. LÄS MER

  4. 14. Barnlitteratur som ett pedagogiskt verktyg i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Elin Johansson; Linda Nilsson Giorgio; [2022]
    Nyckelord :Barnlitteratur; förskola; förskollärare; sociokulturellt perspektiv; undervisning;

    Sammanfattning : I den här studien kommer vi att undersöka förskollärares syn på barnlitteratur som ett pedagogiskt verktyg i förskolan. Vi valde att genomföra en kvalitativ studie och därför använde vi oss av intervjuer som datainsamlingsmetod. LÄS MER

  5. 15. Bilderbokens möjligheter i förskolan : En studie av hur förskollärare ser på sitt språkutvecklande arbete med bilderböcker

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet

    Författare :Caroline Vister; [2022]
    Nyckelord :picture book; language development; reading aloud; preschool; preschool teacher; bilderbok; språkutveckling; högläsning; förskola; förskollärare;

    Sammanfattning : Syftet med denna studien är att undersöka hur förskollärare ser på sitt språkutvecklande arbete med bilderböcker i förskolan. Den metod som användes var semistrukturerade kvalitativa intervjuer och samtliga intervjuer genomfördes på deltagarnas arbetsplatser. LÄS MER