Sökning: "förskolans funktion"

Visar resultat 11 - 15 av 105 uppsatser innehållade orden förskolans funktion.

  1. 11. Förberedda inför skolan? : En kvalitativ studie om förskollärares erfarenheter av femårsavdelningen och dess syfte

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Emma Wiborn; Anna Capion; [2023]
    Nyckelord :Biesta; Femårsavdelning; Förskola; Skolförberedande; Syfte;

    Sammanfattning : Avsikten med denna studie är att ta reda på hur förskollärare ser på femårsavdelningen och dess syfte, särskilt i relation till dess skolförberedande funktion. Det sker en förändring i utbildningssystemet där kunskap nu ses som en ekonomisk tillväxtfaktor och forskare diskuterar kring att förskolan har fått en allt mer skolförberedande position. LÄS MER

  2. 12. Sångens demokrati : En studie i inkludering och demokrati i förskolans sångstund

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier (from 2013)

    Författare :Ann Ekberg; [2022]
    Nyckelord :Inclusion; singing; preschool; intercultural; norm; democracy; music; Inkludering; sång; musik; sångstund; mångfald; normer; demokrati;

    Sammanfattning : Studien syftar till att beskriva variationen i förskollärares uppfattningar av sångstundens funktion i förskolan när det gäller demokratiuppdraget. Datainsamlingen har skett genom semistrukturerade intervjuer, med åtta informanter från sex olika förskolor under höstterminen 2021 och vårterminen 2022. LÄS MER

  3. 13. Specialpedagogens komplexa roll i förskolan : Specialpedagogers, barnskötares och förskolläraresupplevelser av specialpedagogens komplexa roll i förskolanspedagogiska praktik

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)

    Författare :Josefine Lundin; Jenny Petersson; [2022]
    Nyckelord :Förskola; likvärdig utbildning; specialpedagogens yrkesroll; specialpedagogiska insatser; styrdokument; tydligare uppdrag.;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka hur specialpedagogernas komplexa yrkesroll kommertill uttryck i förskolans pedagogiska praktik. Utifrån studiens syfte formulerades treforskningsfrågor fram som inriktade sig på att synliggöra hur specialpedagogers arbeteorganiseras i förskolan, hur specialpedagoger, barnskötare och förskollärarebegreppsliggör specialpedagogens roll och betydelse för den pedagogiska verksamheten,samt vilka svårigheter och möjligheter som finns för att bedriva ett framgångsriktspecialpedagogiskt arbete för en likvärdig förskola. LÄS MER

  4. 14. Vad vill du egentligen veta? : En studie om samverkan mellan vårdnadshavare och förskollärare

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Frida Cronqvist; Ia Garpstål; [2022]
    Nyckelord :samverkan; kommunikation; relation; vårdnadshavare; förskollärare;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att få syn på kommunikationen mellan hem och förskola sett ur olika perspektiv, jämföra vårdnadshavares och förskollärares tankar. Frågeställningarna vi utgått ifrån för att tydliggöra syftet är: Hur ser vårdnadshavare respektive förskollärare på förskolan och dess funktion? Vad uppfattar vårdnadshavare respektive förskollärare kommuniceras kring barnen i mötet mellan hem och förskola? Hur uppfattar vårdnadshavare respektive förskollärare att kommunikationen mellan hem och förskola fungerar och vilka strategier används för kommunikation? Hur kan den upplevda relationen mellan hem och förskola förstås med hjälp av begreppen vertikal och horisontell relation samt isärhållandets princip och partnerskapsprincipen?    Vi har använt en kvalitativ forskningsmetod där hermeneutiken har legat till grund för valet av metod och för att samla in empirin gjorde vi intervjuer med förskollärarna och skickade ut enkäter till vårdnadshavarna. LÄS MER

  5. 15. Förskolans utemiljö som pedagogiskt och socialt rum

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Emilia Broberg; [2022]
    Nyckelord :Förskola; Förskollärare; Lefebvre rumsteori; Produktion av rum; Utemiljö;

    Sammanfattning : Jag upplever att det på förskolor råder delade meningar kring utemiljöns värde och funktion, vilket skulle kunna leda till olika förutsättningar för barnen vid utevistelse. I läroplanen Lpfö 18 (Skolverket 2018) framgår det att förskolans miljö och personal ska ge alla barn lika förutsättningar till lärande och utveckling. LÄS MER