Sökning: "förskolans funktion"

Visar resultat 21 - 25 av 105 uppsatser innehållade orden förskolans funktion.

  1. 21. "Från Start Till Mål" : En intervjustudie med förskollärare om användning av ett pedagogiskt dokumentationsverktyg

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för utbildningsvetenskap

    Författare :Jonna Lind Niittymäki; [2020]
    Nyckelord :barns intresse; ekologisk systemteori; förskola; pedagogiskt dokumentationsverktyg; systematiskt kvalitetsarbete;

    Sammanfattning : I förskolans läroplan (Skolverket, 2018) föreskrivs det att barn ska ges inflytande och vara delaktiga i sin utbildning samt att vårdnadshavare och förskola ska samarbeta. Resultaten ska kontinuerligt följas upp och systematiskt analyseras och dokumenteras. Hur detta ska genomföras framgår dock inte. LÄS MER

  2. 22. Barnbokens betydelse för barns lärande och utveckling  i förskolan - ur förskollärares och barnskötares perspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Shabir Adnan; Camilla Trolle; [2020]
    Nyckelord :Socialt samspel; vuxnas förhållningssätt; barns perspektiv; språkutveckling; sociokulturellt perspektiv; barnböcker; pedagoger; förskolan.;

    Sammanfattning : Syftet med vår studie var att ta reda på hur förskolepersonal resonerar kring barnbokens funktion för barns lärande och utveckling. Finns det ett syfte med valet av barnbok? Hur blir alla barn delaktiga under en lässtund och hur arbetar pedagoger för att få alla barns röster och önskemål tillgodosedda? Finns en bakomliggande tanke när det gäller val av barnbok? Vi har intervjuat fyra förskollärare och fyra barnskötare på två olika förskolor. LÄS MER

  3. 23. ”Sen har hon minikockar: kockhatt, kockrock, och förkläde” - Förskolepersonals förutsättningar och arbetssätt kring barns matvanor i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Simon Parri; [2020]
    Nyckelord :Mat; Måltider; Förutsättningar; Ekonomi; Strategier och taktiker; Styrningsmentalitet;

    Sammanfattning : Sammandrag / AbstractSyftet med studien är att studera hur måltiden formas i förskolan och vem som påverkarmåltidens plats, funktion och innehåll. Studien kommer att titta på frågeställningarna som ärföljande: Hur ser utformningen av ämnet mat ut i förskolan och vem beslutar om detta? Vilkamöjligheter har förskolepersonal att påverka hur ämnet mat behandlas i förskolan?För att få svar på mina frågeställningar har jag valt att göra en empirisk studie där jag kommeratt använda mig av intervjuer med pedagoger, kockar och chefer som finns i förskolans värld. LÄS MER

  4. 24. Naturhörnan som pedagogisk lärmiljö i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Jelena Hellberg; Diana Del Angel Cobos; [2020]
    Nyckelord :barns roll; förskola; förskollärares roll; learning by doing; lärmiljö; naturvetenskap;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka och analysera hur förskollärare beskriver naturhörnan som lärmiljö och dess funktion för barns lärande och barns roll i det. Detta är yrkesrelevant för att få en djupare förståelse för hur olika förskollärare resonerar om barns lärande och den pedagogiska miljön. LÄS MER

  5. 25. Framgång till tidigt språklärande : En kvalitativ undersökning om tidigt språklärande i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Halmstad

    Författare :Beatrice Palménius; Emmy Jönsson; [2020]
    Nyckelord :Diskurspsykologi; språklärande; förskollärare; konstruktion; variation; funktion; effekt; kommunikation; samlärande; stöttande och utforskande;

    Sammanfattning : Problemformuleringen grundar sig i att det finns ett stort tolkningsutrymme i förskolansläroplan då den inte säger hur läroplansmålen bör uppnås utan bara att de bör uppnås och därförblir förskolans undervisning inte likvärdig. Syftet med studien är att undersöka hur förskollärareresonerar kring sitt eget arbete för att främja yngre barns språklärande. LÄS MER