Sökning: "förskoleklass övningar"

Visar resultat 1 - 5 av 14 uppsatser innehållade orden förskoleklass övningar.

  1. 1. Att ramsräkna och upptäckamönster i talsystemet : En intervention i ramsräkning för elever i förskoleklass

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linköpings universitet/Pedagogik och didaktik; Linköpings universitet/Utbildningsvetenskap

    Författare :Cecilia Sundin; Anneli Wahlqvist; [2023]
    Nyckelord :Intervention; taluppfattning; explicit undervisning; ramsräkning; visuellt stöd; tidiga insatser;

    Sammanfattning : Syftet med den här studien var att mäta effekten av en intervention i ramsräkning för elever i förskoleklass. Studien utgick från Response to Intervention - modellen (RTI) för att synliggöra vilka elever som är i behov av en extra insats. Ett förtest gjordes med samtliga elever i förskoleklasserna. LÄS MER

  2. 2. Att lära via språkljud : Tyska pedagogers arbete med fonologisk medvetenhet som grund för läsinlärningen

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Pedagogiska institutionen

    Författare :Emma Niles; [2018]
    Nyckelord :Fonologiskt baserad modell; stavelsebaserad modell; läsinlärning; grundskola; förskoleklass;

    Sammanfattning : Föreliggande examensarbete diskuterar läsinlärning med fokus på fonologisk medvetenhet i förskoleklass samt grundskolans åk 1 och 2. Syftet med examensarbetet är att skapa en fördjupad kunskap om och förståelse för hur pedagoger arbetar med fonologisk medvetenhet i undervisningen. LÄS MER

  3. 3. Math-in-Action : Att lära matematik med estetiska lärprocesser

    Magister-uppsats, Linköpings universitet/Pedagogik och didaktik

    Författare :Catarina Jeppsson; Anna Englund Bohm; [2017]
    Nyckelord :matematik; estetiska lärprocesser; estetiska arbetsformer; motorik och skolprestation; musiskt lärande; musik och skolprestationer; aritmetik och tallinje; förskoleklass;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att undersöka om och hur lärande i matematik kan främjas av ett estetiskt inspirerat arbetssätt samtom det finns skillnader i resultat mellan motoriskt starka respektive motoriskt svaga barn. Avsikten var även att undersöka vilka aktiviteter ochlekar som lämpar sig för att träna barns förmåga inom matematikområdet som interventionen byggde på. LÄS MER

  4. 4. Fonologisk medvetenhet i förskoleklass : - en litteraturstudie om faktorer och arbetssätt som gynnar elevers läsutveckling

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linköpings universitet/Institutionen för beteendevetenskap och lärande

    Författare :Anuradha Klingstedt; Sofie Karlsson; [2017]
    Nyckelord :Fonologisk medvetenhet. Fonemisk medvetenhet. Läsutveckling.Läraren.Undervisning.;

    Sammanfattning : Vi har av tidigare erfarenheter fått uppfattningen av att språklig medvetenhet är en betydande faktor i läsutvecklingen. Vi har därför som syfte i denna litteraturstudie att undersöka de språkliga medvetenheterna grundligare. Målet med studien har varit att finna ytterligare faktorer och även arbetssätt som gynnar elevers läsutveckling. LÄS MER

  5. 5. En resa bland planeterna med Lova, Melker och Pixi. : Ett undervisningsmaterial inom astronomi för årskurs ett till tre.

    M1-uppsats, Akademin för ekonomi, samhälle och teknik

    Författare :Marta Krause; Amanda Larsson; [2013]
    Nyckelord :Physics; astronomy; space; teaching aid; experiments; story; Fysik; astronomi; rymden; läromedel; experiment; saga;

    Sammanfattning : Vi har under vår verksamhetsförlagda utbildning, utifrån egna erfarenheter och genom att läsa forskning fått en förståelse för att barns föreställningar om naturvetenskapliga fenomen inte stämmer överens med verkligheten. Det har också gett oss en uppfattning om att det saknas läromedel inom astronomi för barn i de yngre åldrarna. LÄS MER