Sökning: "förskollärare stress"

Visar resultat 16 - 20 av 159 uppsatser innehållade orden förskollärare stress.

  1. 16. Värdet av ett medvetet förhållningssätt : Med fokus på ett specialpedagogiskt förhållningssätt i mötet med barn som upplevs ha ett normbrytande beteende.

    Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)

    Författare :Angelica Selman; Jennie Johansson; [2023]
    Nyckelord :Förhållningsätt; förskolan; förskollärare; normbrytande beteende; specialpedagog och specialpedagogiskt förhållningssätt.;

    Sammanfattning : Föreliggande studie beskriver de barn som upplevs ha ett normbrytande beteende i förskolan och som bemöts av uppfattningen och strävan från pedagogerna att barnets beteende bör förändras (Ohlsson, 2022). Enligt Lutz (2021) är pedagogernas förhållningssätt helt avgörande, där ett gott bemötande många gånger ökar barnens chanser att lyckas. LÄS MER

  2. 17. Stress inom förskolan : Kvalitativ studie hur arbetsmiljön och momenten i förskolan påverkas av stress

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet

    Författare :Jonathan Magnusson; [2023]
    Nyckelord :Educators; preschool; stress; work environment; Pedagoger; förskola; stress; arbetsmiljö;

    Sammanfattning : Enligt tidigare forskning från 1995 fanns stress inom läraryrket och liknande stress finns än idag. Syftet med studien är att beskriva moment som innehåller stressen och hur det påverkar arbetsmiljön i förskolan. Stressen undersöks med användandet av ljudinspelade intervjuer av två barnskötare och två förskollärare. LÄS MER

  3. 18. Arbetsrelaterad stress - Ett hot mot läraryrket : Upplevelsen av stress hos lärare kopplat till krav, kontroll och socialt stöd

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för arbetshälsovetenskap och psykologi

    Författare :Caroline Werme Lodén; Eveline Viklund; [2022]
    Nyckelord :Work-related stress; demands; control; social support; teachers; Arbetsrelaterad stress; krav; kontroll; socialt stöd; lärare;

    Sammanfattning : Studiens syfte var att undersöka om faktorerna krav, kontroll och socialt stöd kunde predicera upplevd stress i arbetet hos lärare, samt om det fanns någon skillnad i upplevelsen av stress i arbetet mellan förskollärare och grundskollärare. Studiengenomfördes vid en organisation inom Gävleborgs län och datan samlades in via en digital enkät. LÄS MER

  4. 19. Stress i förskolan - ökade krav, ökade sjukskrivningar : En textanalys av C-uppsaster om stress i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet

    Författare :Mattias Borg; [2022]
    Nyckelord :stress; preschool; preschool teacher; child group size; staff density and curriculum requirements.; stress; förskola; förskollärare; barngruppsstorlek; personaltäthet; läroplanskrav;

    Sammanfattning : The purpose with this qualitative text analysis is to study entire written C-essays in Sweden,about stress published between 2017 and 2022. The essay is gathered from DIVA using thekeywords “stress + förskola” and “förskollärare + stress” and includes 26 essays. LÄS MER

  5. 20. Stress i förskolan : En kvalitativ studie om förskollärares upplevelser av stress

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen

    Författare :Simon Günther Hellqvist; Mio Helminen; [2022]
    Nyckelord :stress; förskollärare; ramfaktorteori; semistrukturerade intervjuer; förskola;

    Sammanfattning : I denna uppsats har förskollärares upplevelser av stress undersökts. Förskolläraryrket är bland de yrkesgrupperna med högst sjukfrånvaro och antal psykiska sjukdomsdiagnoser, därför är ämnet viktigt att utforskas. LÄS MER