Sökning: "förskollärare stress"

Visar resultat 11 - 15 av 159 uppsatser innehållade orden förskollärare stress.

  1. 11. Samverkan – den viktiga dialogen om allt : En kvalitativ studie om förskollärares upplevelser av samverkan mellan förskolan och hemmet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Emina Nukic; [2023]
    Nyckelord :Förskollärare; organisationsteori; samverkan; samverkansformer; vårdnadshavare;

    Sammanfattning : I förskolans läroplan läggs stor vikt vid samverkan mellan förskolan och hemmet. Det slås fast att ett nära och förtroendefullt samarbete mellan förskolan och hemmet skapar bästa möjliga förutsättningar för att barnen ska utvecklas rikt och mångsidigt. LÄS MER

  2. 12. Stress hör ihop med att vara förskollärare, man hinner aldrig allt : En kvalitativ studie om fem förskollärares upplevelser av stress

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mittuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap

    Författare :Tina Folkesson Haugskott; Susanna West; [2023]
    Nyckelord :Bronfenbrenner; förskola; förskollärare; semistrukturerade intervjuer; stress; utvecklingsekologi;

    Sammanfattning : I denna studie har vi undersökt förskollärares upplevelser av stress i sin yrkesroll samt hur denna stress påverkar barnen och verksamheten. Tidigare forskning visar att 80 procent av förskollärare upplever att de inte hinner med sitt uppdrag på grund av olika faktorer, vilket i sin tur påverkar barnens möjlighet till undervisning och därmed deras möjlighet till utveckling och lärande. LÄS MER

  3. 13. Om organisatoriska avstånd och invasiva arter : En organisationskritisk essä om kroppslighet och göranden i den kommunala förskolan

    Master-uppsats, Södertörns högskola/Institutionen för kultur och lärande

    Författare :Sara Agné; [2023]
    Nyckelord :praktisk kunskap; förskola; organisation; New Public Management; kroppslighet; görande; ansvar; pratpoesi;

    Sammanfattning : Den här vetenskapliga essän syftar till att undersöka några förskollärare, barnskötare och rektorers erfarenheter av den kommunala förskoleorganisationen i Stockholm utifrån en tanke om att dagens förskoleorganisation har invaderats av främmande styrsystem från managementvärlden och bilproduktionen, vilket bidrar till vad som här kallas för ”organisatorisk invasion” och ökade ”organisatoriska avstånd”. Utgångspunkten för essän är gestaltade erfarenheter från ett mångårigt arbete som förskollärare i den kommunala förskolan i Stockholm, vilka lett fram till essäns frågor som handlar om vilka erfarenheter, såväl kroppsliga som andra, några barnskötare, förskollärare och rektorer i Stockholm stad har av sin arbetssituation, men även hur de kopplar dem till organisationen de arbetar inom. LÄS MER

  4. 14. Förskollärares stress som hinder för att skapa trygga relationer till barnen

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Malin Granberg; Elin Innela Lundgren; [2023]
    Nyckelord :Stress; Förskola; Förskollärare; Anknytningsteori; Relationer; Moralisk stress;

    Sammanfattning : Denna studie syftar till att undersöka hur förskollärare upplever stress i sitt dagliga arbete i förskolans verksamhet, vad de anser är viktigt för att kunna skapa trygga relationer till barnen och hur de upplever att stress påverkar deras möjligheter att skapa trygga relationer till förskolebarnen. Målet är att identifiera faktorer som kan påverka stressnivåerna och kvaliteten på relationerna mellan förskollärare och barn i förskolemiljön. LÄS MER

  5. 15. "Vi vill ju göra det bästa för barnen här och nu" : En kvalitativ studie om förskollärares upplevelser av barngruppens storlek

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Jönköping University/HLK, CHILD

    Författare :Alicia Hördesjö; Sara Niklasson; [2023]
    Nyckelord :Förskola; Förskollärare; Barngrupp; Strategier; Undervisning; Lärande; Utveckling;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka hur förskollärare upplever att barngruppens storlek påverkar utformningen av undervisningen samt vilka strategier de använder sig av för att säkerställa alla barns lärande och utveckling. Frågeställningarna är framskrivna utifrån studiens syfte och studiens teoretiska utgångspunkt utgår från fenomenografin. LÄS MER