Sökning: "förskolor för barn med autism"

Visar resultat 1 - 5 av 20 uppsatser innehållade orden förskolor för barn med autism.

  1. 1. Autismvänliga miljöer i förskolan : En enkätstuide om autismvänliga miljöer i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå,

    Författare :Wilma Eriksson Fältebrant; Diana Jalal; [2023]
    Nyckelord :ASD; Autism spectrum disorder; learning environments; special educational perspectives; AST; Autismspektrumtillstånd; lärmiljöer; specialpedagogiska perspektiv;

    Sammanfattning : The following study focuses on autism-friendly learning environments designed in preschool. The aim of this study is to find out if the knowledge and experience of the teachers in Swedish preschools is sufficient to design adapted in-house environments for children with autism spectrum conditions. LÄS MER

  2. 2. “MITT UPPDRAG ÄR ATT FÅ VARJE BARN ATT LYCKAS VARJE DAG” Arbetsterapeutens roll i förskolan

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för neurovetenskap och fysiologi

    Författare :Johanna Larsson; Lovisa Pettersson; [2022-05-25]
    Nyckelord :Arbetsterapi; Autism; Förskola; Arbetsterapi; Autism; Förskola;

    Sammanfattning : Bakgrund 1-2% av befolkningen i Sverige har en autismspektrumtillstånd (AST)-diagnos vilket ingår i samlingsbegreppet neuropsykiatriska funktionsnedsättningar och kan påverka ens sätt att vara, kommunicera samt tänka. Barn med funktionsnedsättning ska ges samma möjlighet till förskola som normtypiska barn, 23 av 35 förskolor brister dock enligt skolinspektionen i sitt arbete med särskilt stöd. LÄS MER

  3. 3. Lekens betydelse för barn med autism : En studie om lek som arbetssätt

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Ingela Persson; [2022]
    Nyckelord :Autism; Handledning; Lek; Lekgrupper; Socialt samspel;

    Sammanfattning : Sammanfattning/Abstract Persson, Ingela (2021). Lekens betydelse för barn med autism, en studie om lek som arbetssätt. Specialpedagogprogrammet, Institutionen för skolutveckling och ledarskap, Lärande och samhälle, Malmö universitet, 90 hp. LÄS MER

  4. 4. Delaktighet på förskolan : Pedagogers arbete med delaktighet, inkludering och inflytande för barn med autism

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för hälsa och samhälle (HS)

    Författare :Emma Linhardt; [2022]
    Nyckelord :Delaktighet; Inkludering; Inflytande; Förskola; Pedagog; Barn med autism.;

    Sammanfattning : Arbetets syfte är att ta reda på pedagogers arbete med delaktighet, inkludering och inflytande för barn med autism på förskolan. Tidigare forskning visar att barn med autism kan ha svårigheter i sociala sammanhang, svårt att interagera med andra barn samt delta i olika aktiviteter. LÄS MER

  5. 5. Bara för jag har autism, är jag inte omänsklig – Jag kanske också vill leka?

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Emelie Höjer; Malin Peller; [2021]
    Nyckelord :Autism; kompetens; lek; miljö och samspel.;

    Sammanfattning : Det visar sig att allt fler barn idag föds med autism. Detta område ville vi studera vidare då det finns lite forskning inom området i Sverige. LÄS MER