Sökning: "fairtrade etisk konsumtion"
Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade orden fairtrade etisk konsumtion.
1. The price of knowledge : Förhållandet mellan konsumentkunskap och etisk konsumtion
Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/FöretagsekonomiSammanfattning : Syfte: Vår studie tar avstamp i det som tidigare forskning beskrivit som ett gap mellan konsumenters attityd och beteende till etisk konsumtion. Utifrån en efterfråga om ytterligare kartläggning och en upplevd avsaknad av studier som undersöker betydelsen av kunskap för betalningsvilja och konsumtion till fairtrade-produkter har vi därför formulerat följande syfte: "Syftet med studien är att få djupare förståelse för förhållandet mellan konsumenters kunskap om etisk märkning och deras konsumtion samt betalningsvilja för etiskt märkta-produkter. LÄS MER
2. Studenter och Fairtrade - En kartläggning av inställningen till Fairtrade hos unga studenter i Lund
Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionenSammanfattning : Examensarbetets titel Studenter och Fairtrade - En kartläggning av inställningen till Fairtrade hos unga studenter i Lund Seminariedatum 2014-06-05 Ämne/kurs FEKH29, Examensarbete kandidatnivå, 15 HP Författare Björn Garmfors, William Grafström, Simon Kerrén Handledare Clara Gustafsson Nyckelord Fairtrade, Status, Theory of Planned Behavior, Studenter, Lunds universitet Syfte Syftet med denna uppsats är att kartlägga inställningen till Fairtrade bland studenter vid Lunds universitet. Metod Vi har i detta arbete valt att använda oss av en kvalitativ metod där tio intervjuer har legat till grund för vår fortsatta analys. LÄS MER
3. Är information tillräckligt för att trigga konsumenten till köp av Fairtrade? : En studie om studenters uppfattning om Fairtrade och informationens påverkan vid val av en Fairtradecertifierad vara
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/FöretagsekonomiSammanfattning : Konsumenterna har under de senaste åren blivit mer och mer medvetna. Till följd av detta har företagens CSR arbete både ökat och utvecklats. Idag är CSR ett brett och svårdefinierat begrepp enligt många forskare. LÄS MER
4. Fairtrade och konsumenten : En studie av attityd och beteende gentemot Fairtrademärkt kaffe
Kandidat-uppsats, Företagsekonomiska institutionenSammanfattning : Attityd har setts som en tillförlitlig variabel i syfte att förutspå ett visst beteende. Undersökningar kring etiskt märkta livsmedel har dock funnit att en positiv attityd i många fall inte resulterar i ett positivt köpbeteende. LÄS MER
5. Handlar konsumenter etiskt?
Kandidat-uppsats, Företagsekonomiska institutionenSammanfattning : Alltmedan antalet konsumenter ökar som uppger att de vill köpa etiskt märkta varor, uppvisar resultat från ett flertal studier ett gap mellan konsumenters attityd och beteende i fråga om etiska köp. Åtskilliga försök har gjorts till att förklara ”gapet” mellan attityd och beteende men i flera fall har en förenklad bild av relationen mellan dessa tillämpats. LÄS MER