Sökning: "fairtrade etisk konsumtion"

Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade orden fairtrade etisk konsumtion.

  1. 1. The price of knowledge : Förhållandet mellan konsumentkunskap och etisk konsumtion

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Företagsekonomi

    Författare :Victor Paulsson; Filip Wiklander Eriksson; [2017]
    Nyckelord :Consumer knowledge; Willingness to pay; ethical labelling; fairtrade; Konsumentkunskap; betalningsvilja; etisk märkning; fairtrade;

    Sammanfattning : Syfte: Vår studie tar avstamp i det som tidigare forskning beskrivit som ett gap mellan konsumenters attityd och beteende till etisk konsumtion. Utifrån en efterfråga om ytterligare kartläggning och en upplevd avsaknad av studier som undersöker betydelsen av kunskap för betalningsvilja och konsumtion till fairtrade-produkter har vi därför formulerat följande syfte: "Syftet med studien är att få djupare förståelse för förhållandet mellan konsumenters kunskap om etisk märkning och deras konsumtion samt betalningsvilja för etiskt märkta-produkter. LÄS MER

  2. 2. Studenter och Fairtrade - En kartläggning av inställningen till Fairtrade hos unga studenter i Lund

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Simon Kerrén; William Grafström; Björn Garmfors; [2014]
    Nyckelord :Fairtrade; Status; Theory of Planned Behavior; Studenter; Lunds universitet; Business and Economics;

    Sammanfattning : Examensarbetets titel Studenter och Fairtrade - En kartläggning av inställningen till Fairtrade hos unga studenter i Lund Seminariedatum 2014-06-05 Ämne/kurs FEKH29, Examensarbete kandidatnivå, 15 HP Författare Björn Garmfors, William Grafström, Simon Kerrén Handledare Clara Gustafsson Nyckelord Fairtrade, Status, Theory of Planned Behavior, Studenter, Lunds universitet Syfte Syftet med denna uppsats är att kartlägga inställningen till Fairtrade bland studenter vid Lunds universitet. Metod Vi har i detta arbete valt att använda oss av en kvalitativ metod där tio intervjuer har legat till grund för vår fortsatta analys. LÄS MER

  3. 3. Är information tillräckligt för att trigga konsumenten till köp av Fairtrade? : En studie om studenters uppfattning om Fairtrade och informationens påverkan vid val av en Fairtradecertifierad vara

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Företagsekonomi

    Författare :Alexandra Olofsson; Sara Olofsson; [2014]
    Nyckelord :CSR; Fairtrade; fair trade; information; uppfattning; intention handlings gap; konsumentbeteende;

    Sammanfattning : Konsumenterna har under de senaste åren blivit mer och mer medvetna. Till följd av detta har företagens CSR arbete både ökat och utvecklats. Idag är CSR ett brett och svårdefinierat begrepp enligt många forskare. LÄS MER

  4. 4. Fairtrade och konsumenten : En studie av attityd och beteende gentemot Fairtrademärkt kaffe

    Kandidat-uppsats, Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Agnes Venäläinen; Elina Fraenkel; [2013]
    Nyckelord :attityd-beteende-gap; Fairtrade; etisk konsumtion; konsumentbeteende;

    Sammanfattning : Attityd har setts som en tillförlitlig variabel i syfte att förutspå ett visst beteende. Undersökningar kring etiskt märkta livsmedel har dock funnit att en positiv attityd i många fall inte resulterar i ett positivt köpbeteende. LÄS MER

  5. 5. Handlar konsumenter etiskt?

    Kandidat-uppsats, Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Erica Löfgren; Nicole Ahne; [2012]
    Nyckelord :social label; Theory of Planned behavior; etisk märkning; attityd till objekt; attityd till beteende; subjektiv norm; kontroll; Fairtrade; Rainforest Alliance; UTZ;

    Sammanfattning : Alltmedan antalet konsumenter ökar som uppger att de vill köpa etiskt märkta varor, uppvisar resultat från ett flertal studier ett gap mellan konsumenters attityd och beteende i fråga om etiska köp. Åtskilliga försök har gjorts till att förklara ”gapet” mellan attityd och beteende men i flera fall har en förenklad bild av relationen mellan dessa tillämpats. LÄS MER