Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 23 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. ”Jag kanske jobbar mer med samhällskunskap än vad jag tror” : En kvalitativ studie om samhällskunskapsämnets roll i årskurs 1–3 och dess lärares syn på ämnet utifrån de fyra F:n.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Institutionen för samhälls- och kulturvetenskap (from 2013)

    Författare :Josefin Fredlund Pettersson; [2022]
    Nyckelord :De fyra F:n; Kunskapssyn; Samhällskunskap; Samhällskunskapsdidaktik; Årskurs 1–3;

    Sammanfattning : Syftet med arbetet är att undersöka samhällskunskapsämnets roll i årskurs 1–3 och hur lärarna ser på ämnet utifrån de fyra F:n: fakta-, förståelse-, färdighet- och förtrogenhetskunskap. Den forskning som finns om samhällskunskap för årskurs 4–6, visar på att ämnet är stort och svårdefinierat. LÄS MER

  2. 2. Är det sant? : En variationsteoretisk studie av yngre elevers förståelse för det naturvetenskapliga arbetssättet.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

    Författare :Bogdan Nogol; [2022]
    Nyckelord :det naturvetenskapliga arbetssättet; learning study; undervisning i NO i F-3; variationsteori;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att generera kunskap om hur elever kan förstå skillnaden mellan naturvetenskapliga och andra sätt att förstå omvärlden. För att kunna undersöka detta genomförde jag en lektionsserie i en årskurs 3. Undervisningen baserades på variationsteorin och på det sociokulturella perspektivet. LÄS MER

  3. 3. Grundlärares och läromedels påverkan i det heteronormativa klassrummet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Shamoun Patricia; Nathalee Wilund; [2022]
    Nyckelord :Läromedel; normkritik; läromedelsval; heteronorm; queer; grundlärare; årskurs F-9;

    Sammanfattning : Denna studie har behandlat lärares val av läromedel när det kommer till normkritiskt tänkande kring heteronormen. Syftet med studien har varit att undersöka hur lärare inom grundskolan arbetar normkritiskt kring heteronormen genom valet av läromedel och dess användning. LÄS MER

  4. 4. 4 234 frågor och inga svar : En kvantitativ undersökning av vilken kunskapsform som erbjuds i arbetsuppgifterna i elva samhällskunskapsböcker

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Teodor Larsson; [2020]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : I den kvantitativa studien undersöks vilka kunskapsformer som elever erbjuds att utveckla i läroböcker i samhällskunskap på gymnasiet. De kunskapsformer som används som analysmodell i uppsatsen är Skolverkets fyra f: fakta, förståelse, färdighet och förtrogenhet, detta utgör även uppsatsens teori. LÄS MER

  5. 5. Konsekvenserna av laborativa arbetssätt i matematik

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Elin Nilsson; Michelle Nilsson; [2020]
    Nyckelord :laborativt arbetssätt; matematikundervisning; laborativt material; grundskolans tidigare år;

    Sammanfattning : Syftet med denna kunskapsöversikt har varit att med hjälp av adekvat forskning studera vilka konsekvenser ett laborativt arbetssätt får för lärare och elever i årskurs F-3. Detta har besvarats med hjälp av följande frågeställning: På vilka sätt påverkar ett laborativt arbetssätt elever och lärare i årskurs F-3? Metoden har utgått från systematiska sökningar i olika databaser och sökmotorer. LÄS MER