Sökning: "faktorer som påverkar språkinlärning"

Visar resultat 11 - 15 av 31 uppsatser innehållade orden faktorer som påverkar språkinlärning.

  1. 11. Förutsättningar för lärande i svenska som andraspråk : en intervjustudie med lärare på lågstadiet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Therése Bjurlerstam; Josefin Virsén; [2018]
    Nyckelord :språkinlärning; andraspråk; lärare; undervisningsförutsättningar; arbetsformer;

    Sammanfattning : Svenska som andraspråk är ett ämne som är aktuellt i dagens samhälle. Samhället har inte alltid sett ut som det gör idag och det finns ett mycket stort behov av andraspråksundervisning. LÄS MER

  2. 12. Att ta del av det svenska som asylsökande : En kvalitativ studie om vuxna asylsökande och volontärers perspektiv på språkinlärning

    Kandidat-uppsats, Högskolan Väst/Avdelningen for hälsopromotion och vårdvetenskap

    Författare :Alice Säfström; Ida Englund; [2017]
    Nyckelord :Asylum seekers; newcomer; pedagogy; health; healthpromotion; volunteer; aid organisation; Asylsökande; nyanländ; pedagogik; hälsa; hälsopromotion; språkcafé; volontärorganisation;

    Sammanfattning : När förändringens vindar blåser och världen blir alltmer global, förändras även befolkningen i länderna världen över. Immigration blir en alltmer vanlig företeelse och Sverige är inget undantag. LÄS MER

  3. 13. Elevers vilja att kommunicera på engelska i årskurs 4-6 : En litteraturstudie om när elever väljer att tala engelska i klassrummet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbete

    Författare :Birgitta Stolt Tranback; [2017]
    Nyckelord :Språkinlärning; vilja att kommunicera WTC ; motivation; språkängslan; EFL;

    Sammanfattning : Motivation inom språkinlärning spelar en viktig roll för att elever ska våga kommunicera på ett främmande språk. Denna litteraturstudie undersöker vad tidigare forskning säger om vad som påverkar elevers motivation till att vilja prata engelska i klassrummet samt vad läraren kan göra för att motivera elever till att tala på målspråket. LÄS MER

  4. 14. Motivation och talande i språkklassrummet

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Utbildningsvetenskap

    Författare :Tine Elholm; [2017]
    Nyckelord :Moderna språk; motivation; målspråksanvändning; Ideal L2 Self; L2 Learning Experience; svensk grundskola.; Social Sciences;

    Sammanfattning : Forskning visar att träning i att använda målspråket behövs för att befästa språkkunskaperna och att högre muntlig användning av målspråket av både lärare och elever i under- visningen leder till högre resultat. Samtidigt finns det utmaningar i att förmå eleverna att våga öva på just att tala målspråket. LÄS MER

  5. 15. Förutsättningar och hinder för asylsökandes språklärande och integration

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Jönköping/HHJ, Avd. för beteendevetenskap och socialt arbete

    Författare :Lena Yousif; Rafet Krasniqi; [2016]
    Nyckelord :Asylum seekers; adult asylum seekers; integration; acculturation; Empowerment; language learning education ; social network; Maslow s hierarchy of needs.; Asylsökande; vuxna asylsökande; integration; ackulturation; empowerment; språkundervisning utbildning ; socialt nätverk; Maslows behovstrappa.;

    Sammanfattning : SAMMANFATTNING: Problem Från 2013 till och med april 2016 har Sverige tagit emot 309.669 asylsökande. De stora vågorna av asylsökande som har kommit understryker behovet av att ge de optimala förutsättningarna för att anpassa sig och integreras i samhället. LÄS MER