Sökning: "språkundervisning utbildning"

Visar resultat 1 - 5 av 30 uppsatser innehållade orden språkundervisning utbildning.

  1. 1. Engelskans plats i klassrummet : Fokus på lärares kommunikation i ett mångkulturellt klassrum

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Veronica Kristoffersson; Felicia Haag; [2023]
    Nyckelord :code-switching; Språkundervisning; årskurs 4–6; kodväxling; flerspråkighet; andraspråksinlärning; engelska; klassrumsobservation; förstaspråk; målspråk;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att ta reda på vilken plats språken svenska och engelska har i klassrummen hos lärare i årskurs 4–6. Studien är genomförd via klassrumsobservationer, på två svenska skolor som har elever med olika kulturella bakgrunder, det vill säga olika förstaspråk. LÄS MER

  2. 2. Engelska eller svenska? Eller både och? : En kvalitativ studie med fokus på lågstadielärares språkanvändning i engelskämnet i årskurs tre

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Josefine Eriksson; Malin Söderlund; [2022]
    Nyckelord :språkanvändning; lågstadielärare; engelskundervisning; årskurs tre; Sverige; observation; intervju; språkväxling;

    Sammanfattning : Syftet med föreliggande studie är att få fördjupad kunskap om svenska lågstadielärares språkanvändning i engelskundervisningen. Detta gjordes genom att observera och intervjua tre verksamma lärare i grundskolans årskurs tre. LÄS MER

  3. 3. Flerspråkighet i den svenska skolan : En fallstudie om hur skolan jobbar med elever som har flera språk

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Daniela Lindberg; [2021]
    Nyckelord :flerspråkighet; modersmål; språkundervisning; grundskolan; språkutveckling;

    Sammanfattning : Syftet med föreliggande studie är att fördjupa kunskapen om skolans arbete med flerspråkighet och modersmålsundervisning för elever med annan bakgrund än svensk på en specifik skola i Mellansverige. Under tiden på skolan gjorde jag en fältstudie av en av 5. LÄS MER

  4. 4. Det är inte bara att plocka fram material : - En kvalitativ studie om språkutvecklande miljöer i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Fatima Asad; Ida Fallén; [2021]
    Nyckelord :språkutvecklande miljöer; språkutveckling; språkundervisning; förskolepersonal.;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att undersöka hur förskolepersonal arbetar med språkutvecklandemiljöer, hur de upplever att olika miljöer kan ge olika förutsättningar när det gällerspråkundervisningen i förskolan. Studien har en kvalitativ ansats och utgår från halvstrukturerade intervjuer med förskolepersonal, vilket innefattar barnskötare och förskollärare. LÄS MER

  5. 5. Språkinlärning för elever med svenska som andraspråk- ett klassrum för alla? : En kvalitativ studie om flerspråkiga elevers språkundervisning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Alva Thelin; Adina Ademoski; [2021]
    Nyckelord :Språkinlärning; flerspråkighet; elever med svenska som andraspråk; interaktion; inkludering och undervisning;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka hur lärare arbetar med elever med andraspråksutveckling. Vi har valt att göra en kvalitativt inriktad studie där två grundskolelärare och två svenska som andraspråkslärare intervjuas. Det insamlade materialet tolkas med hjälp av kategorikoder. LÄS MER