Sökning: "Skolverkets bedömningsmatris"

Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade orden Skolverkets bedömningsmatris.

  1. 1. Betygssättning i gehör och musiklära - en studie ur elevens perspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Musikhögskolan i Malmö

    Författare :Timothy Wetterlin; [2019]
    Nyckelord :Bedömning; Elevperspektiv; GeMu; Kunskapskrav; Musikpedagogik; Tolkning; Utbildningsvetenskap. Assessment; Educational Science; Interpretation; Knowledge Requirements; Music Education; Student Perspective.; Performing Arts; Social Sciences;

    Sammanfattning : Som blivande musiklärare på gymnasienivå har jag fått intresse för hur elever bedöms och betygssätts ute på skolor. Detta intresse har legat till grund för detta arbete och syftet med studien är att undersöka några skolors bedömningskriterier i ämnet Gehör och Musiklära och ta reda på elevers uppfattningar om, och erfarenheter av betyg och bedömning. LÄS MER

  2. 2. Bedömningsmatris på yrkesprogram. : En studie av yrkeslärares arbete med framtagning av bedömningsstöd i yrkesämnen.

    Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)

    Författare :Peter Dahlström; [2018]
    Nyckelord :Bedömningsmatris; Bedömningsstöd; Matris; Formativ bedömning; Praktisk kunskap; Kollegialt lärande; Systematiskt kvalitetsarbete; Skolutveckling;

    Sammanfattning : Denna studie har haft som syfte att undersöka hur yrkeslärare har arbetat med att ta fram ett bedömningsstöd/matris i yrkesämnen. Yrkeslärarna på den aktuella skolan upplevde svårigheter med att tolka progressionsorden i Skolverkets betygskriterier vid bedömning av praktisk kunskap och vid betygsättning. LÄS MER

  3. 3. "Jag tycker det ser jättebra ut" : En kvalitativ intervjustudie om hur lärare tolkar ett kunskapskrav och bedömer elevers rörelseutförande

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för idrotts- och hälsovetenskap

    Författare :Hanna Blomqvist; Elin Sköld; [2017]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Syfte och frågeställningar Syftet är att undersöka hur lärare i idrott och hälsa i årskurs 7-9 tolkar ett kunskapskrav och utifrån det bedömer elevers rörelseförmåga. Hur tolkar lärare i idrott och hälsa kunskapskravet "Eleven kan delta i lekar, spel och idrotter som innefattar komplexa rörelser i olika miljöer och varierar och anpassar sina rörelser till viss del/relativt väl/väl till aktiviteten och sammanhanget"? Hur bedömer lärare i idrott och hälsa elevers rörelseförmåga avseende ovanstående kunskapskrav utifrån tre filmsekvenser? Metod Detta är en kvalitativ intervjustudie, där det deltog sex lärare som undervisar i idrott och hälsa i årskurs 7-9. LÄS MER

  4. 4. Processbarhetsteorin som ett komplement vid bedömning av skriftlig produktion?

    Kandidat-uppsats, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Pamela Nasr; [2016]
    Nyckelord :bedömning; bedömningsstöd; grammatik; matriser; nationella prov; Processbarhetsteorin; PT-analys; PT-modell; variation; Sfi;

    Sammanfattning : Syftet är att undersöka huruvida Processbarhetsteorin kan tillämpas som ett komplement vid bedömningen av skriftliga texter i utbildningen i svenska för invandrare, gällande ordförråd och grammatik, för att minimera tolkningsbarheten i Skolverkets bedömningsmatriser. Sex elevtexter från kurs D i utbildningen i svenska för invandrare har bedömts av tre olika lärarpar, i den egna verksamheten, utifrån Skolverkets bedömningsmatris för det nationella provet i kurs D gällande ordförråd och grammatik. LÄS MER

  5. 5. En studie av elevtexter på sfi D-nivå : Skillnader och likheter i bedömningen av elevernas resultat på det nationella provet i jämförelse med kursresultaten

    L3-uppsats, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Ylva Eriksson; [2016]
    Nyckelord :andraspråksinlärning; nationella prov; kursbetyg; performansanalys; processbarhetsteorin; svenskans utvecklingsstadier; Skolverkets bedömningsmatris;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka om det i vissa fall kan förekomma en diskrepans mellan resultatet på de nationella proven och kursbetygen. Sex elever ingår i studien och samtliga eleverna har avslutat sina studier i svenska för invandrare (sfi) i en liten stad i Mellansverige. LÄS MER