Sökning: "fashion consumer behaviour"

Visar resultat 1 - 5 av 132 uppsatser innehållade orden fashion consumer behaviour.

  1. 1. Fast Art – A Virtual Fashion Exhibition

    Master-uppsats, Linköpings universitet/Medie- och Informationsteknik; Linköpings universitet/Tekniska fakulteten

    Författare :Eva Masiero; [2023]
    Nyckelord :Sustainable Fashion; Virtual Reality; Art; Co-Design;

    Sammanfattning : This thesis focuses on research through the design process of building an immersive Virtual Reality (VR) experience concept resembling a digital art gallery. It covers the topics of sustainable fashion, changing people’s perspectives and behaviour, and new technologies like VR and Artificial Intelligence (AI). LÄS MER

  2. 2. Fast fashions påverkan på miljön : En studie om konsumenters kunskaper, attityder och beteenden till Fast fashion fördelat mellan kön, ålder och utbildning

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet

    Författare :Saga Ekelund Jonsson; [2023]
    Nyckelord :Fast fashion; consumption; environmental threats; attitude; behavior; sustainability; Fast fashion; konsumtion; miljöhot; attityd; beteende; hållbarhet;

    Sammanfattning : In recent years, the consumption and production of clothing has increased radically because of Fast fashion. Fast fashion is a business model, which means that clothes are sold at cheap prices and enables and encourages the consumer to buy more clothes. LÄS MER

  3. 3. A study on consumer perception of clothes repair and opportunities for brand intervention

    Master-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för textil, teknik och ekonomi

    Författare :Hai Ly Pham; Ankita Kanjilal; [2023]
    Nyckelord :repair; clothing; circular economy; consumer behaviour; brand intervention;

    Sammanfattning : Repairing is one of the alternative business alternatives at the end-of-life phase of clothing, that is seen to be a potential solution for the biggest challenge that the fashion industry faces today - waste. The purpose of this research is to extend our collective understanding of consumers’ value in clothes that lead to their willingness to keep a garment in use for longer. LÄS MER

  4. 4. Hur kan konsumentens returbeteende vid onlineköp minimeras med stöd från det digitala verktyget mobile augmented reality (MAR)? : En kvalitativ studie om hur mobile augmented reality (MAR) kan vara ett behjälpligt digitalt verktyg för att modifiera returbeteendet hos konsumenter vid onlineköp

    Kandidat-uppsats, Mälardalens universitet/Akademin för ekonomi, samhälle och teknik

    Författare :Sivan Dana; Alina Music; [2023]
    Nyckelord :E-commerce; fashion industry; digitization; virtual fitting rooms; Mobile Augmented Reality MAR ; return behavior; E-handel; modebranschen; digitalisering; virtuella provrum; Mobile Augmented Reality MAR ; returbeteende;

    Sammanfattning : Datum: 2023-05-31 Nivå: Kandidatuppsats i Företagsekonomi, 15 högskolepoäng Institution: Akademin för Ekonomi, Samhälle och Teknik, Mälardalens Universitet. Författare: Sivan Dana, Alina Music Titel: Hur kan konsumentens returbeteende vid onlineköp minimeras med stöd från det digitala verktyget mobile augmented reality (MAR)? Handledare: Sara Melén Hånell Nyckelord: E-handel, modebranschen, digitalisering, virtuella provrum, Mobile AugmentedReality (MAR), returbeteende Teoretisk utgångspunkt: The Theory of Planned Behaviour Syfte: Syftet med studien är att med hjälp av kvalitativ metod undersöka hur konsumentersreturbeteende kan minimeras med användning av Mobile Augmented Reality (MAR). LÄS MER

  5. 5. Stylingservice som hållbar produkt : Värdet av en konsulterande stylingtjänst för minskad överkonsumtion

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för textil, teknik och ekonomi

    Författare :Karl Sedeborn Holst; Agnes Ottander; [2023]
    Nyckelord :Consumer behaviour; sustainability; individual-focused advisory consumption; PSS; Konsumentbeteende; hållbarhet; individfokuserad rådgivande konsumtion; PSS;

    Sammanfattning : Dagens konsumtion av kläder hos den genomsnittlige konsumenten består till stor del av överkonsumtion. Ett bristande engagemang samt okunskap om klädkonsumtionens miljöpåverkan är ofta bidragande faktorer till ohållbar konsumtion. LÄS MER