Sökning: "fast fashion hållbar utveckling"

Visar resultat 1 - 5 av 18 uppsatser innehållade orden fast fashion hållbar utveckling.

  1. 1. Automatiserade sorteringsprocesser för textilavfall : En studie av återvinningseffektivitet och resursflöden

    Kandidat-uppsats, KTH/Produktionsutveckling

    Författare :Amanda Gren; [2023]
    Nyckelord :textile waste; automated sorting; recycling; circular economy; climate impact; sustainable consumption and production; textilavfall; automatiserad sortering; återvinning; cirkulär ekonomi; klimatpåverkan; hållbar konsumtion och produktion;

    Sammanfattning : Textilkonsumtion i världen har ökat drastiskt under de senaste decennierna, vilket också syns i övergången till att fast fashion nu dominerar textilindustrin. Även i Sverige har konsumtionen ökat, vilket bidrar till att textilindustrin skapar allvarliga följder för miljön. LÄS MER

  2. 2. Kan fast fashion bli hållbart? : en studie om samhällsstrukturers påverkan på omställningen mot en hållbar klädindustri

    Kandidat-uppsats, SLU/Dept. of Economics

    Författare :Anna Kivelä; Linnéa Thoresson; [2023]
    Nyckelord :Klädindustri; hållbar utveckling; cirkulära affärsmodeller; intressenter; strukturer; Clothing industry; sustainable development; circular business models; stakeholders; structures;

    Sammanfattning : Klädindustrin är en av de produktionsgrenar som orsakar störst utsläpp och föroreningar i världen, vilket påverkar såväl de miljömässiga som sociala aspekterna. Omställningen inom denna bransch är därmed viktig för att framtida generationer och naturen inte ska behöva betala för den överkonsumtion som sker i världen idag. LÄS MER

  3. 3. Kollaborativ modekonsumtion - en miljömässigt hållbar konsumtionsmodell?

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för Urbana Studier (US)

    Författare :Saga Broberg; Christina Karlsson; [2022]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Kollaborativ modekonsumtion är ett relativt nytt begrepp som har utvecklats i samband med att olika affärsmodeller för delningsekonomier vuxit fram. Utvecklingen av ny teknologi har möjliggjort för nya former av internetbaserade affärsmodeller att ta form. LÄS MER

  4. 4. Hållbara produktegenskapers påverkan på köpintentionen hos konsumenter : i den svenska fast fashion-industrin

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för textil, teknik och ekonomi

    Författare :Emma Haglund; Matilda Ullbrandt; Emma Jonasson; [2021]
    Nyckelord :Fast fashion; Textile industry; Purchase intention; Sustainable attributes; Sustainability attributes; Sustainability; Environmental attributes; Ethical attributes; Regression analysis; Fast fashion; Textilindustrin; Köpintention; Hållbara attribut; Hållbarhetsattribut; Hållbarhet; Miljömässiga attribut; Etiska attribut; Regressionsanalys;

    Sammanfattning : Textilindustrin en av nutidens smutsigaste industrier och inte minst fast fashion-industrin haren väldigt stor negativ påverkan på miljön. Trots det framhäver marknadsföringen hos många av de största fast fashion-företagen idag hållbara produkter. LÄS MER

  5. 5. En knuff i rätt riktning - en vinst för samhället och individen

    Master-uppsats, Lunds universitet/Miljövetenskaplig utbildning

    Författare :Kajsa Kihlberg; [2021]
    Nyckelord :Sustainable consumption; circular economy; nudging; nudge; behavioural theory; Retuna Återbruksgalleria; Earth and Environmental Sciences;

    Sammanfattning : The purpose of this study was to analyze how Retuna Återbruksgalleria by using Nudging, a behavioural theory, could operate as an environmental educator and attain a sustainable consumer which together could result in competitiveness on the market. Four different nudging tools was analyzed; simplification and framing of information, changes in the physical environment, the default option and the use of social norms. LÄS MER