Sökning: "fenomenografi fysisk aktivitet"

Visar resultat 1 - 5 av 17 uppsatser innehållade orden fenomenografi fysisk aktivitet.

  1. 1. Det ska vara roligt att röra på sig : En kvalitativ studie om förskolebarns uppfattningar av rörelseglädje

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Frida Billengren; Anna-Sara Clason; [2023]
    Nyckelord :förskola; barn; fysisk aktivitet; rörelseglädje; barns uppfattningar; hälsa och välbefinnande;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att bidra med kunskap om förskolebarns uppfattningar och upplevelser av rörelseglädje i förskolan. Studien är kvalitativ och nio förskolebarn som är mellan fyra och sex år gamla har deltagit i semistrukturerade intervjuer. LÄS MER

  2. 2. "Det behöver inte bara vara att man anknyter ihop det till en idrottshall eller en idrott" - en kvalitativ intervjustudie av lärare i fritidshems uppfattningar om användningen av fysisk aktivitet i fritidshem och skola

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

    Författare :Markus Johansson; Musa Tuncer; [2022-03-22]
    Nyckelord :Fritidshem; fysisk aktivitet; kompensatoriskt; after-school; physical activity; fritidslärare; fenomenografi;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att undersöka skolpersonals uppfattningar kring barns fysiska aktivitet och hur fysisk aktivitet används i fritidshemmet. Anledningen till valet av just fysisk aktivitet på fritidshemmet är de olika inställningar till fysiska aktiviteter som vi har mött på verksamheter under våra VFU-perioder. LÄS MER

  3. 3. Mat och motion i naturvetenskaplig undervisning : En intervjustudie med lärare om hur de arbetar för att öka barns medvetenhet om hälsofrågor

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mittuniversitetet/Institutionen för matematik och ämnesdidaktik

    Författare :Helena Nordin; [2022]
    Nyckelord :Motion; kost; naturvetenskaplig undervisning; läroplan; fenomenografi.;

    Sammanfattning : I detta självständiga arbete har jag undersökt hur lärare i årskurs 1–3 beskriver sitt arbete med hälsofrågor för att göra eleverna medvetna om mat och motion. Fokus ligger på lärares undervisning i naturvetenskap och hälsofrågor. LÄS MER

  4. 4. “Det hänger mycket på oss” : En fenomenografisk intervjustudie som visar på variationer om förskollärares uppfattningar om fysisk aktivitet och rörelse i relation till förskolans miljö och pedagogiska uppdrag.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Malin Svensson; Katrin Berg; [2022]
    Nyckelord :fenomenografi; fysisk aktivitet; förskola; miljö; rörelse;

    Sammanfattning : Syftet med denna undersökning är att söka variationer i förskollärares uppfattningar om vilka förutsättningar som finns i förskolans olika miljöer för att främja barns fysiska aktivitet och rörelseglädje samt om sitt uppdrag i relation till förskolans läroplan. Forskningsfrågorna vi utgår från är: Hur uppfattar förskollärare att de kan skapa möjligheter för barnen till fysisk aktivitet och rörelse utifrån förskolans miljö och material? och Hur uppfattar förskollärare det pedagogiska uppdraget att möjliggöra för barn att uppleva rörelseglädje, vara fysiskt aktiva och utvecklas motoriskt? För att nå förskollärares uppfattningar utgår vi från en fenomenografisk forskningsansats där vi genomfört intervjuer med förskollärare från förskolor med olika förutsättningar i miljön. LÄS MER

  5. 5. ”Spring inte här inne, annars får ni gå ut!” : En studie om fysisk aktivitet i förskolan och förskollärares uppfattningar av ämnet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Kajsa Svensson; Ulrika Carlberg; [2021]
    Nyckelord :fenomenografi; fysisk aktivitet; förskollärare; förskola; habitus; miljö; rörelse;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att skapa en fördjupad förståelse för ett antal förskollärares uppfattningar av fysisk aktivitet och rörelse i förskolan genom ett fenomenografiskt perspektiv. Vår undersökningsmetod är inspirerad av en fenomenografisk ansats och presenteras genom fyra beskrivningskategorier: förskollärarens intresse, miljö, läroplanen och kunskap. LÄS MER