Sökning: "fenomenografi upplevelse"

Visar resultat 1 - 5 av 34 uppsatser innehållade orden fenomenografi upplevelse.

  1. 1. Hur upplever elever olika läroboksupplägg?

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle (NMS)

    Författare :Karin Asplund; Martin Karlsson; [2023]
    Nyckelord :Fenomenografi; läroboksutformning; motivationsstrategier för inlärning; multimodalitet; kemididaktik;

    Sammanfattning : Det finns mycket forskning kring läroböckers upplägg, men inte ur ett elevperspektiv. Syftet med den här studien är därför att undersöka vem eleven är i ett kemididaktiskt perspektiv i relation till olika läroboksupplägg. LÄS MER

  2. 2. Förskollärares upplevelse gällande det pedagogiska arbetet i förhållande till barngruppens storlek inom förskolan : -

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Evalotta Kelemen; Emelie Wingren; [2023]
    Nyckelord :Barngruppens storlek; förskollärare; förskola; pedagogiskt arbete.;

    Sammanfattning : Det finns idag inte mycket forskning som handlar om stora barngrupper i förskolan.  Den forskning som finns visar att en mindre barngrupp ger bättre förutsättningar för barns utveckling och lärande. LÄS MER

  3. 3. "Drama har en otrolig genomslagskraft" : En studie om pedagogers tankar och erfarenheter om drama i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier (from 2013)

    Författare :Jennie Skansen; Emma Bäckström; [2022]
    Nyckelord :Drama; estetik; fenomenografi; fenomenologi; förskola; pedagogers tankar.;

    Sammanfattning : Den här studien tar upp pedagogers relation till drama i förskolan samt hur pedagogerna arbetar med drama i verksamheterna. I vår studie använder vi oss av en fenomenografisk metodansats för att identifiera de olika uppfattningar som pedagogerna lyfter fram i intervjuerna. LÄS MER

  4. 4. Kunskapen bakom beslut : En fenomenografisk studie om utvecklingen och användandet av relevanta kunskaper vid beslutsfattande

    Kandidat-uppsats, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Herman Tollerud; [2022]
    Nyckelord :Fenomenologi; Fenomenografi; Beslut; Beslutskontext; Pedagogik; Arbetslivserfarenheter; Informellt lärande; Formellt lärande; Tyst lärande; Kunskapsutveckling; Arbetslivspedagogik; Handlingsteori;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att undersöka vilka typer av kunskaper som är relevanta vid chefers beslutsfattande samt hur de lär sig och använder dessa kunskaper. Studien var fenomenografisk och data samlades in genom semistrukturerade intervjuer. Genom ett stratifierat urval valdes chefer som uppfyllde vissa kriterier. LÄS MER

  5. 5. Tid för läsning eller tid för läsläxor? : En studie i hur läsläxan upplevs av lärare, elever och föräldrar på lågstadiet.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

    Författare :Marie Leppäniemi; [2022]
    Nyckelord :1–3; fenomenografi; lågstadiet; läsinlärning; läsläxa; läxa.;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att, med hjälp av fenomenografi, bidra med kunskap om hur läsläxan upplevs i lågstadiet ur ett elev-, lärar- och föräldraperspektiv. I studien undersöks vad som är utmärkande för hur läsläxan upplevs och hur upplevelserna skiljer sig åt ur olika perspektiv. LÄS MER