Sökning: "fenomenologisk hermeneutisk ansats"

Visar resultat 11 - 15 av 77 uppsatser innehållade orden fenomenologisk hermeneutisk ansats.

  1. 11. Sprickan i existensen. Existentiella perspektiv på livet under covid-19-pandemin

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Institutionen för psykologi

    Författare :Ellinor Avén; Joel La Terra; [2021]
    Nyckelord :existential psychology; pandemic; covid-19; multiple perspectives; poetic condensation; existentiell psykologi; pandemi; multipla perspektiv; poetisk kondensering; Social Sciences;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att skapa en större förståelse för de existentiella teman som aktualiserats under covid-19-pandemin. Vi ville undersöka hur dessa teman upplevts och hanterats, samt vilka eventuella nya perspektiv och förhållningssätt till livsutmaningarna (Yalom, 1980) som tagit form. LÄS MER

  2. 12. ”Undervisning blir ett lärande i mötet med människan” : En intervjustudie om förskollärares uppfattningar av undervisningsuppdraget i förskolan

    Magister-uppsats, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen

    Författare :Cecilia Koch; [2021]
    Nyckelord :undervisning; förskola; Lpfö18; styrdokument; fenomenologisk hermeneutik ;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att skapa en större förståelse för hur undervisningsbegreppet färdas från teoretiska styrdokument till pedagogisk utbildning inom den förskoledidaktiska kontexten. Då studien ämnar synliggöra förskollärares erfarenheter intas en fenomenologisk hermeneutisk ansats där kvalitativa semistrukturerade intervjuer utgör empirin. LÄS MER

  3. 13. ATT VARA LÄRARE I OMVÄRLDEN En fenomenologisk hermeneutisk studie av hur lärarstudenter med bakgrund som civilingenjörer erfar att vara lärare.

    Master-uppsats,

    Författare :Annette Mitiche; [2020-04-07]
    Nyckelord :civilingenjör; lärarstudenter; läraridentitet; lärarutbildning; KPU; livsvärld; fenomenologi; hermeneutik;

    Sammanfattning : Syftet är att undersöka hur lärarstudenter med bakgrund som civilingenjör erfar att vara lärare under en ett-årig lärarutbildning (KPU). Studiens mer specifika syfte är att fånga centrala aspekter av identitetsskapande rörelser i att vara lärare hos lärarstudenter. LÄS MER

  4. 14. Vad hände sen? Intervjuer med unga vuxna som avslutat sina studier på gymnasiesärskolan?

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Göteborgs universitet / Lärarutbildningsnämnden

    Författare :Mia Alström Larsson; [2019-10-08]
    Nyckelord :Gymnasiesärskola; fenomenologisk studie; övergång;

    Sammanfattning : Studiens syfte var att utifrån före detta gymnasiesärskoleelevers erfarenheter visa och analy-sera vad studier inom gymnasiesärskolan kan innebära för individen senare i livet. Teorin som studien bygger på är fenomenologin, eftersom den möjliggjorde en kvalitativ ansats med ut-gångspunkt i informanternas egna berättelser och samtal kring vad de själva erfor av sin ut-bildning och tiden därefter. LÄS MER

  5. 15. Motivation, relation och hälsopåverkan : En kvalitativ studie som beskrivs utifrån professionellas synsätt i arbetet med barn och ungdomar som upplevt trauma.

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)

    Författare :Frida Högqvist; Ängla Lönnberg; Victoria Jönsson; [2019]
    Nyckelord :Trauma; motivation; relation; coping; hälsopåverkan; professionella;

    Sammanfattning : Studien syftar till att belysamotivation och relationsskapandei arbetet med barn och ungdomar som upplevt trauma, samt hur arbetet kan påverka professionellas hälsa. Den metodologiska utgångspunkten som används är en hermeneutisk-fenomenologisk kvalitativ ansats med semistrukturerade intervjuer. LÄS MER