Sökning: "fenomenologisk hermeneutisk ansats"
Visar resultat 11 - 15 av 77 uppsatser innehållade orden fenomenologisk hermeneutisk ansats.
11. Sprickan i existensen. Existentiella perspektiv på livet under covid-19-pandemin
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Institutionen för psykologiSammanfattning : Syftet med studien var att skapa en större förståelse för de existentiella teman som aktualiserats under covid-19-pandemin. Vi ville undersöka hur dessa teman upplevts och hanterats, samt vilka eventuella nya perspektiv och förhållningssätt till livsutmaningarna (Yalom, 1980) som tagit form. LÄS MER
12. ”Undervisning blir ett lärande i mötet med människan” : En intervjustudie om förskollärares uppfattningar av undervisningsuppdraget i förskolan
Magister-uppsats, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionenSammanfattning : Studiens syfte är att skapa en större förståelse för hur undervisningsbegreppet färdas från teoretiska styrdokument till pedagogisk utbildning inom den förskoledidaktiska kontexten. Då studien ämnar synliggöra förskollärares erfarenheter intas en fenomenologisk hermeneutisk ansats där kvalitativa semistrukturerade intervjuer utgör empirin. LÄS MER
13. ATT VARA LÄRARE I OMVÄRLDEN En fenomenologisk hermeneutisk studie av hur lärarstudenter med bakgrund som civilingenjörer erfar att vara lärare.
Master-uppsats,Sammanfattning : Syftet är att undersöka hur lärarstudenter med bakgrund som civilingenjör erfar att vara lärare under en ett-årig lärarutbildning (KPU). Studiens mer specifika syfte är att fånga centrala aspekter av identitetsskapande rörelser i att vara lärare hos lärarstudenter. LÄS MER
14. Vad hände sen? Intervjuer med unga vuxna som avslutat sina studier på gymnasiesärskolan?
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Göteborgs universitet / LärarutbildningsnämndenSammanfattning : Studiens syfte var att utifrån före detta gymnasiesärskoleelevers erfarenheter visa och analy-sera vad studier inom gymnasiesärskolan kan innebära för individen senare i livet. Teorin som studien bygger på är fenomenologin, eftersom den möjliggjorde en kvalitativ ansats med ut-gångspunkt i informanternas egna berättelser och samtal kring vad de själva erfor av sin ut-bildning och tiden därefter. LÄS MER
15. Motivation, relation och hälsopåverkan : En kvalitativ studie som beskrivs utifrån professionellas synsätt i arbetet med barn och ungdomar som upplevt trauma.
Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)Sammanfattning : Studien syftar till att belysamotivation och relationsskapandei arbetet med barn och ungdomar som upplevt trauma, samt hur arbetet kan påverka professionellas hälsa. Den metodologiska utgångspunkten som används är en hermeneutisk-fenomenologisk kvalitativ ansats med semistrukturerade intervjuer. LÄS MER