Sökning: "filmteori."

Visar resultat 36 - 40 av 50 uppsatser innehållade ordet filmteori..

  1. 36. Angående meningsproduktion inom filmmediet: En diskussion rörande A.J. Greimas semiotiska kvadrat, med avstamp i en analys av betydelseproduktionen i Black Swan

    Magister-uppsats, Lunds universitet/Filmvetenskap

    Författare :Jonatan Gyllenör; [2013]
    Nyckelord :Film; filmanalys; Black Swan; Algirdas Julien Greimas; A.J. Greimas; semiotik; meningsproduktion; betydelseskapande; betydelseproduktion; meningsskapande; mening; betydelse; Darren Aronofsky; den semiotiska kvadraten; strukturalism; semantik; kognitiv filmteori; David Bordwell; Performing Arts; Languages and Literatures; Cultural Sciences;

    Sammanfattning : Den här magisteruppsatsen syftar till att – med avstamp i en filmanalys angående menings- och betydelseproduktionen i Darren Aronofskys Black Swan (2010) – diskutera semiotikens relevans och fruktbarhet för den nutida filmvetenskapen. Diskussionen fokuserar på A.J. LÄS MER

  2. 37. Making Love : En socialkonstruktivistisk analys av relationen mellan kärlek och sex

    Kandidat-uppsats, Sociologiska institutionen

    Författare :Alexander Åhman; [2013]
    Nyckelord :social psychology; love and sex; romantic ideology; love and sex in films; Crazy; Stupid love.; socialpsykologi; kärlek och sex; kärleksideologi; kärlek och sex i film; Crazy; stupid love.;

    Sammanfattning : Syftet med uppsatsen är att analysera hur det moderna samhället i västvärlden ser på och pratar om sex och kärlek. Jag tittar på hur de kombineras i den så kallade kärleksideologin. Objektet för min analys är filmen Crazy, stupid, love från 2011. LÄS MER

  3. 38. The Monstrous Feminine : i Takashi Miikes filmer

    Kandidat-uppsats, Institutionen för film och litteratur (IFL)

    Författare :Gisela Ritzén; [2013]
    Nyckelord :Takashi Miike gender final girl monstrous feminine feminist studies;

    Sammanfattning : I slutet av 90-talet sköljde en våg med asiatisk skräckfilm in över västvärlden. Filmerna handlade om kvinnor som dött en våldsam eller orättvis död och nu var tillbaka för att hämnas. Takashi Miike är en av de mest kända japanska regissörerna som har bidragit till den japanska skräckfilmsgenren som fick så stor spridning i väst. LÄS MER

  4. 39. Mise-En-Page - An Introduction To Screenplay Style & Form

    Master-uppsats, Lunds universitet/Filmvetenskap

    Författare :Ammar Al Subahi; [2012]
    Nyckelord :Screenplay; Screenwriting; Manus; Scriptwriting; Manusförfattande; Authorship; Auteur theory; Auteur-teori; Blueprint Metaphor; Pasolini; Steven Price; Steven Maras; Mise-en-page; mise-en-scene; Proto-Camera; Reading as Image Building; The Final Broadcast; Filmvetenskap; Film Studies; Filmteori; Film Theory; Cultural Sciences;

    Sammanfattning : The purpose of this essay is to establish the screenplay as a valid, and relevant, object for study in the field of film studies in order to stimulate further research within the field and for a more prevalent inclusion of screenplays in the general discourse of film studies. I argue that accounts of the screenplay as either literature or blueprints, which stand in ideological opposition to each other, are lackluster as they overemphasize the virtues of their own side of the spectrum while at the same time undervaluing the other side; neither accounting for their own vices. LÄS MER

  5. 40. Att fånga blicken i det avgörande ögonblicket : En genusteoretisk analys av Henri Cartier-Bressons fotografier

    Kandidat-uppsats, Sektionen för humaniora (HUM)

    Författare :Jennie Idoffsson; [2012]
    Nyckelord :fotografi; gatufotografi; Henri Cartier-Bresson; blicken; genus;

    Sammanfattning : Gatufotografin fångar det utmärkande i det alldagliga och det surrealistiska i det väntade. Fotografiet har genom tiderna tilldelats en avgörande roll gällande hur vi tolkar världen. LÄS MER