Sökning: "finns det nya marknader"

Visar resultat 1 - 5 av 168 uppsatser innehållade orden finns det nya marknader.

  1. 1. Dominansmissbruk och digitala plattformar : En studie av hur artikel 102 FEUF och DMA hanterar digitala marknader, självförbehåll och utnyttjanden av insamlad data

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Juridiska institutionen

    Författare :Matilda Söderholm; [2024]
    Nyckelord :EU law; digital platforms; DMA; Digital Markets Act; online platforms; digital markets; multi-sided markets; self-preferencing; competition law; article 102 TFEU; 102 TFEU; abuse of dominance; use of market power; use of data; EU-rätt; digitala plattformar; DMA; Digital Markets Act; onlineplattformar; digitala marknader; flersidiga marknader; självförbehåll; konkurrensrätt; artikel 102 FEUF; art 102 FEUF; missbruk av dominerade ställning; dominansmissbruk; utnyttjande av marknadsmakt; utnyttjande av data;

    Sammanfattning : Dagens samhälle förändras snabbt, och digitala marknader med det. Digitaliseringen har lett till revolutionerande utvecklingar av vårt samhälle, och bakom dessa förändringar står primärt ett fåtal dominerande teknikjättar och deras plattformar. LÄS MER

  2. 2. Multi-crop solutions for sustainable agriculture : A Minor Field Study in Ratchaburi, Thailand

    Kandidat-uppsats, KTH/Skolan för industriell teknik och management (ITM)

    Författare :David Sigge; Filip Borgström; [2023]
    Nyckelord :Minor Field Study; sustainable agriculture; multi-cropping; responsible production; Ratchaburi; Thailand; Minor Field Study; hållbart jordbruk; biologisk mångfald; hållbar production; Ratchaburi; Thailand;

    Sammanfattning : Agriculture is facing many challenges, such as decreased biodiversity, soil erosion, water scarcity, and social inequality, because of industrial farming and its focus on high yields at the expense of sustainability. This also includes Thailand and the province of Ratchaburi. LÄS MER

  3. 3. Franchisetagares frihet att bedriva näringsverksamhet : Ett avtalsrättsligt perspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Handelshögskolan (from 2013)

    Författare :Linn Stahre Friberg; [2023]
    Nyckelord :Freedom to conduct a business; freedom of contract; franchisee; franchisor; Franchise; franchising; näringsfrihet; avtalsfrihet; marknadstillträde;

    Sammanfattning : Franchisetagares underlägsna ställning gentemot franchisegivare är ett ämne som varit föremål för diskussion under de senaste decennierna. Franchising är en affärsmodell som förenklat kan beskrivas som en samarbetsform mellan näringsidkare där franchisetagare, mot ersättning, får nyttja ett av franchisegivaren etablerat och beprövat affärskoncept. LÄS MER

  4. 4. Sociala medier ur ett B2B-perspektiv : En kvalitativ studie om sociala medieplattformars roll för SME:s utveckling av affärsrelationer på utländska marknader

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Jamila Askar; Mostafa Khavari; [2023]
    Nyckelord :Sociala medieplattformar; Facebook; Instagram; LinkedIn; B2B; Relationer; Nätverk; Ties; Internationalisering;

    Sammanfattning : Digitaliseringen är ett centralt fenomen för vår samtid där framväxten av digitala plattformar bland annat påverkat hur företag interagerar med varandra. Syftet med denna studie är att undersöka om skapandet av nya relationer mellan företag underlättas genom användandet av sociala medieplattformar, samt vilken typ av relation som dessa plattformar ger upphov till. LÄS MER

  5. 5. Kasta ut chintzen : En diskurshistorisk analys av IKEAs reklam ochnationell förnyelse i Storbritannien på 1990-talet

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för idé- och samhällsstudier

    Författare :Nilla Steneholt; [2023]
    Nyckelord :IKEA; New Labour; Cool Britannia; kulturell marknadsföring; ideologi; nationell identitet;

    Sammanfattning : Storbritannien präglades på 1990-talet av politiskt och kulturellt nytänkande med New Labour och kulturfenomenet Cool Britannia samtidigt som IKEA försökte etablera sig i landet. Min diskurshistoriska analys undersöker hur IKEAs reklamkampanjer “Chuck out your chintz” och “Stop being so English” anpassades till framväxande föreställningar om ett nytt Storbritannien. LÄS MER