Sökning: "flerspråkighet och identitetsskapande"

Visar resultat 11 - 15 av 15 uppsatser innehållade orden flerspråkighet och identitetsskapande.

  1. 11. Modersmålsundervisning: vision och verklighet. En studie av sju lärare i persiska och bosniska i två västsvenska kommuner

    C-uppsats,

    Författare :Farnaz Zibandeh; Sanela Todorovac; [2011]
    Nyckelord :Modersmål; språkutveckling; tvåspråkighet; lärande;

    Sammanfattning : Frågeställningar:1. Hur ser modersmålslärarnas arbetsvillkor ut och på vilket sätt skapar de språkliga miljöer som gynnar barnens lärande?. På vilket sätt förankrar modersmålslärarna läroplanen i sitt arbete?3. Vilka dilemman och hinder finns det för att uppnå målen?4. LÄS MER

  2. 12. "Jag gillar inte ordet invandrare, men jag vet att jag är en" Identitetsskapande hos tjejer med svenska som andraspråk på en kvinnodominerad gymnasieskola

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för svenska språket

    Författare :Jessica Andersson; [2010-08-24]
    Nyckelord :svenska som andraspråk; identitet; intersektionalitet;

    Sammanfattning : Utifrån kategorierna etnicitet, genus, skola och språk undersöks, genom kvalitativa gruppintervjuer, åtta gymnasieelevers identitetsskapande som tjejer som följer kursplanen i svenska som andraspråk (SVA). I studien belyses vad ”invandrar-identiteten” betyder för tjejerna, hur de ser på sin flerspråkighet, vilken inställning och vilka attityder de har till skola och studier samt slutligen hur de positionerar sig i förhållande till killar. LÄS MER

  3. 13. Identitetsskapandet hos elever med kurdisk härkomst : Skolan och omgivningens roll i fem informanters identitetsskapande

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Lärarutbildningen

    Författare :Hazal Demirel; [2009]
    Nyckelord :identity; ethnicity; school; teacher; language; culture.; Identitet; etnicitet; skola; lärare; språk; kultur.;

    Sammanfattning : Identitetsskapande är något som ständigt sker, det är alltså inget bestående utan individer formas ständigt.  Andra människors åsikter och handlingar, ens sociala bakgrund, trosuppfattning, etisk härkomst är bara ett fåtal av sådant som har en roll i individers identitetsskapande. LÄS MER

  4. 14. SVENSKUNDERVISNING I FLERSPRÅKIGA KLASSRUM : En studie av några svensklärares syn på den språkheterogena undervisningskontexten

    L3-uppsats, Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Åsa Axelsson; [2008]
    Nyckelord :tvåspråkighet; flerspråkighet; modersmål; förstaspråk; andraspråk; bas; utbyggnad;

    Sammanfattning : Vad innebär det att undervisa i en språkheterogen kontext? Trots att det i styrdokument och inom forskning fastslås att elever med ett annat modersmål behöver andraspråksundervisning för att utveckla den för skolframgång och samhällsdeltagande så viktiga språkbehärskningen, gör okunskap, resursbrist och låg status för ämnet svenska som andraspråk att svensklärare utan kunskap om andraspråksinlärning ställs inför flerspråkiga elevgrupper. I den här undersökningen besvarar sex svensklärare i grundskolans senare år vilken attityd, erfarenhet och utbildning de har när det gäller undervisning i språkheterogena kontexter. LÄS MER

  5. 15. Modersmålsundervisningens betydelse och effekter Flerspråkiga grundskoleelevers attityder och studieresultat

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för svenska språket

    Författare :Mónica Medina Henríquez; [2007]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Bakgrund: Jag har valt att skriva och undersöka om hur modersmålsundervisning kan påverka flerspråkiga elevers språkutveckling och skolframgång. Mitt val av ämne har huvudsakligen påverkats av eget intresse men också av den aktuella debatten om modersmålsundervisning vara eller icke vara. LÄS MER