Sökning: "food choice"
Visar resultat 21 - 25 av 452 uppsatser innehållade orden food choice.
21. ”Smaka. Men jag har gjort det, ändå säger de smaka.” : En kvalitativ studie om förskollärares uppfattning av måltidsmiljön, barns delaktighet och autonomi, samt barns uppfattning av sin delaktighet och autonomi vid måltiden i förskolan.
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälleSammanfattning : Syftet med studien är att genom intervjuer synliggöra hur förskollärare uppfattar måltidsmiljön, barns delaktighet och autonomi samt hur barn uppfattar sin delaktighet och autonomi vid måltidssituationen i förskolan. Då uppfattningar om delaktighet och autonomi undersöktes utgick vi från det barndomssociologiska perspektivet och eftersom vi ville synliggöra de uttalanden som var mest frekventa och bärande i intervjuerna användes tematisk analys. LÄS MER
22. Hur upprätthålls livsmedelsproduktion under samhällskriser? : en studie om kvantifiering av resiliensaspekter inom REKO-ringsproduktion
Kandidat-uppsats, SLU/Dept. of People and SocietySammanfattning : Frågan om Sveriges självförsörjningsgrad har aktualiserats i samband med en ökad orosnivå i samhället, till följd av krig, pandemier, extremväder och efterföljande distributionskriser i samhället. Dagens globala och komplexa försörjningskedjor innebär att Sverige kan drabbas kraftigt av störningar som sker långt ifrån landets gränser. LÄS MER
23. Sambandet mellan country-of-origin och svenska konsumenters varumärkeslojalitet och priskänslighet : En kvantitativ studie om huruvida svenska konsumenters associationer till Sverige kan påverka deras lojalitet och priskänslighet mot svenska livsmedelsvarumärken.
Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/FöretagsekonomiSammanfattning : Titel: Sambandet mellan country-of-origin och svenska konsumenters varumärkeslojalitet och priskänslighet – En kvantitativ studie om huruvida svenska konsumenters associationer till Sverige kan påverka deras lojalitet och priskänslighet mot svenska livsmedelsvarumärken. Nivå: Examensarbete på Grundnivå (kandidatexamen) i ämnet företagsekonomi. LÄS MER
24. To What Extent EU Regulations and Consumer Behavior Have Affected the Expansion of Alternative Proteins: A Comparison of the Plant-Based and Cell-Based Meat Markets
Magister-uppsats, Uppsala universitet/Företagsekonomiska institutionenSammanfattning : Plant-based meat (PBM) fulfills the criteria set by the European Union regulations for the product to be sold in the EU and is currently a highly consumed conventional meat substitute in the region. Whereas, cell-based meat (CBM), as of July 2023, does not fulfill the criteria set by the EU regulations for the product to be legally sold in the EU. LÄS MER
25. Consumer attitudes towards blockchain food traceability technology in Sweden
Master-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för geovetenskaperSammanfattning : The research utilizes a Discrete Choice Experiment to assess consumer preferences and determine blockchain-based food traceability's relative importance and utility in the food purchasing process. The study specifically tests five selected attributes of olive oil, including price, organic label, olive oil type, country of origin, and blockchain traceability. LÄS MER