Sökning: "forskning kränkande behandling"
Visar resultat 1 - 5 av 73 uppsatser innehållade orden forskning kränkande behandling.
1. En antirasistisk förskola. En litteraturstudie om förskolans arbete med antirasism.
Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärandeSammanfattning : Denna forskningsöversikt syftar till att undersöka vad tidigare forskning erhåller om antirasistiskt arbete i förskolan. Förskolan har ett tydligt demokratiskt uppdrag och arbetslaget ska aktivt samverka för att förebygga diskriminering och kränkande behandling. LÄS MER
2. Elevers genus och lärares arbete med könsmönster
Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärandeSammanfattning : Generationen unga idag beskrivs vara högpresterande, stressade och trygghetssökande i en orolig omvärld. Barn och unga har en hög skolstress, framför allt flickor. Pojkar presterar sämre än flickor i de flesta skolämnen. Många mår också dåligt. LÄS MER
3. “Förutfattade meningar och olika måttstock tillämpas på kvinnor - i evighet, amen” - En kvalitativ innehållsanalys av kvinnliga politikers självbiografier
Master-uppsats, Lunds universitet/Sociologi; Lunds universitet/Sociologiska institutionenSammanfattning : Kvinnors upplevelser och erfarenheter av politiska uppdrag präglas av en manlig organisationsstruktur och dominans, där männen är de som bestämt reglerna och har tolkningsrätten till dessa. Detta har inneburit att kvinnors intåg i den politiska eliten varit lång och svår, och än idag har kvinnliga politiker inte samma villkor som sina manliga kollegor. LÄS MER
4. "Åh, har pappa flätat?" : Förskollärares erfarenheter av att motverka missgynnande könsnormer utifrån normkritisk pedagogik
Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)Sammanfattning : Utifrån ett normkritiskt ramverk med fokus på rådande könsnormer bidrar föreliggande studie med kunskap om förskollärares erfarenheter av att upptäcka och motverka missgynnande könsnormer i förskolan. Arbetet synliggör även utmaningar som förskollärare upplever i arbetet med normkritisk pedagogik. LÄS MER
5. Att bli validerad som människaEn litteraturstudie om transpersoner och ickebinäras upplevelser av könsbekräftande vård
Kandidat-uppsats, Örebro universitet/Institutionen för hälsovetenskaperSammanfattning : Bakgrund: Transpersoner och ickebinära är personer vars könsidentitet och/eller könsuttryck inte överensstämmer med det juridiska könet som tilldelades vid födseln. Könsdysfori innebär att kropp och könsidentitet inte överensstämmer, tillsammans med ett obehag och/eller lidande. LÄS MER