Sökning: "främlingsfientlighet läromedel"

Hittade 3 uppsatser innehållade orden främlingsfientlighet läromedel.

  1. 1. Den diskriminerande läroboken? – en innehållsanalys av två läroböcker i samhällskunskap

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Karin Eriksson; Helene Eriksson; Terese Engman; [2014]
    Nyckelord :Lgr11; diskriminering; diskrimineringslag; diskrim;

    Sammanfattning : SammanfattningDen aktuella samhällsutvecklingen oroar många. Fördomar och främlingsfientlighet ökar, något som påverkaralla medborgare, samhällsskikt och skolan i högsta grad. Arbetet med kunskapsutveckling och värdegrund är tvåav skolans viktigaste uppdrag. LÄS MER

  2. 2. Mångfald och tolerans : En läroboksgranskning gällande de centrala värdegrundsbegreppen

    M1-uppsats, Karlstads universitet; Fakulteten för samhälls- och livsvetenskaper

    Författare :Lars Bolinder; [2010]
    Nyckelord :Skolans värdegrund; mångfald; tolerans; etnicitet; rasism; främlingsfientlighet; Sol 3000; kvantitativ metod; kritisk analys; didaktik;

    Sammanfattning : Uppsatsen syftar till att undersöka hur värdegrundsbegreppen mångfald och tolerans implementerats i SO-ämnenas läroböcker. Uppsatsens didaktiska strävan är att skapa gott innehåll i undervisningen att motverka främlingsfientlighet och rasism. LÄS MER

  3. 3. Afrikabilden i läromedel

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Ämnesavdelningen för religionsvetenskap

    Författare :Erik Vestman; [2000]
    Nyckelord :religionsdidaktik; Afrika; Afrikabild; läromedelsanalys; diskriminering; kulturmöten; kolonialism; kulturrasism; xenofobi; främlingsfientlighet; religionskunskap; grundskola; läroböcker;

    Sammanfattning : Syftet med examensarbetet är att ta reda på hur bra skolböcker i samhällsorienterande ämnen lyckas förmedla en dynamisk och rättvis bild av Afrika. Mina frågeställningar är: Vilken bild av den afrikanska kontinenten och afrikanerna förmedlas av läroböckerna för högstadieelever? Hur dynamisk och mångfacetterad är egentligen den bilden? Ger läroböckerna en god möjlighet till en positiv identifikation med människor i Afrika? Hur skiljer sig denna bild från den som ges av den socialrealistiska afrikanska filmen Borom Sarret? Läroboken är fortfarande ett viktigt strukturerande verktyg för läraren. LÄS MER