Sökning: "fri lek och social kompetens"

Visar resultat 1 - 5 av 15 uppsatser innehållade orden fri lek och social kompetens.

  1. 1. "Som vilket kafferep som helst" : Förskollärares syn på barns sociala samspel i fri lek och planerad undervisning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier (from 2013)

    Författare :Rebecca Olsson; Emma Svedenvik; [2023]
    Nyckelord :preschool; children’s social interaction; free play; planned teaching; förskola; barns sociala samspel; fri lek; planerad undervisning;

    Sammanfattning : Det sociala samspelet är något som följer oss genom hela livet. Det livslånga lärandet tar fart under förskoleåren och det sociala samspelet blir därför en betydelsefull del av förskolans verksamhet. Det socialt samspel ses därför som ett intressant ämne att undersöka. LÄS MER

  2. 2. Konflikter i leken : En studie om pedagogers syn på konflikter i pågående leksituationer i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Donka Dimova; [2021]
    Nyckelord :fri lek; kamratkultur; konflikter; konflikthanteringsstrategier; lek; lekharmoni och social kompetens;

    Sammanfattning : Förskolan är en plats där barnet tillbringar en del av sitt liv som ska vara positiv. Ett av pedagogens viktigaste uppdrag som är formulerat av Skolverket är att individerna ska lära och utveckla som individ och gruppmedlem. Lek har en central roll i barns liv och är grunden för utveckling, lärande och välbefinnande. LÄS MER

  3. 3. ”Det är inget farligt med konflikter egentligen, utan det är en del av livet” : En studie om konflikter och konflikthantering i barns fria lek

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Alma Sixten; Linnéa Andersson; [2021]
    Nyckelord :Förskola; fri lek; konflikter; konflikthantering; scaffolding; proximala utvecklingszonen;

    Sammanfattning : Syftet med studien har varit att undersöka förskollärares uppfattningar om arbetet med konflikter i den fria leken. Studien har utgått från tre frågeställningar vilka berör förskollärares uppfattningar om den fria leken, vilka konflikter som förekommer mellan barn i den fria leken och hur förskollärare förebygger och hanterar konflikter mellan barn i den fria leken. LÄS MER

  4. 4. Vårdnadshavarnas uppfattningar om barns lek : En kvalitativ studie om fem vårdnadshavares uppfattningar om barns lek i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbete

    Författare :Fatmata Sesay; [2020]
    Nyckelord :Barn; vårdnadshavare; uppfattning; förskola; fri lek; pedagogstyrd lek; lek; lärande.;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att undersöka vårdnadshavares uppfattning om barns lek i förskolan och deras uppfattningar om lekens betydelse för barnens lärande. Jag har gjort en kvalitativ studie med hjälp av semistrukturerad intervju som metod, för att samla in data. LÄS MER

  5. 5. Vårdnadshavares uppfattningar om barns lek : En kvalitativ studie om vårdnadshavares uppfattning om barns lek i förskolan och dess betydelse för barns lärande

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbete

    Författare :Elena Allaoui; [2020]
    Nyckelord :Barn; vårdnadshavare; uppfattning; förskola; fri lek; pedagogstyrd lek; lek; lärande;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att öka kunskapen kring vårdnadshavares uppfattningar om barns lek i förskolan, och mer specifikt deras uppfattningar om lekens betydelse för barns lärande. I det här examensarbetet har jag valt att tillämpa en kvalitativ forskningsmetod för att erhålla ett underlag för att uppnå syftet bakom studien. LÄS MER