Sökning: "funktioner och algebra"
Visar resultat 16 - 20 av 21 uppsatser innehållade orden funktioner och algebra.
16. Varför ska det vara så krångligt? : Elevers och lärares upplevelser av svårigheter inom Matematik kurs A
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Institutionen för pedagogik; Institutionen för pedagogikSammanfattning : Syftet med vårt examensarbete var att undersöka vilka områden inom Matematik kurs A som eleverna upplever problematiska och att öka vår förståelse för vilka faktorer som skapar dessa svårigheter. Vi ville även utreda i vilken mån undervisande lärare är medvetna om vilka områden som eleverna tycker är svåra det vill säga om elevers och lärares syn på svårigheterna inom Matematik kurs A stämmer överens. LÄS MER
17. Varför ska det vara så krångligt? : Elevers och lärares upplevelser av svårigheter inom Matematik kurs A
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Institutionen för pedagogikSammanfattning : Syftet med vårt examensarbete var att undersöka vilka områden inom Matematik kurs A som eleverna upplever problematiska och att öka vår förståelse för vilka faktorer som skapar dessa svårigheter. Vi ville även utreda i vilken mån undervisande lärare är medvetna om vilka områden som eleverna tycker är svåra det vill säga om elevers och lärares syn på svårigheterna inom Matematik kurs A stämmer överens. LÄS MER
18. Algebra och funktioner i gymnasieskolan på NV - programmet : En jämförelse av innehållet i svenska och rumänska läroböcker -
Kandidat-uppsats, Matematiska och systemtekniska institutionenSammanfattning : Abstract I studien jämförs matematikläroböcker från Sverige och Rumänien inom två områden: algebra och funktioner, med fokus på andragradsekvationen och andragradsfunktionen. Den teoretiska delen och uppgifterna som undersöks hör till läroböcker under gymnasiets första år på NV - programmet. LÄS MER
19. "Verktygslådan" : En studie av metaforer i en matematikbok för år 9
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Institutionen för humanioraSammanfattning : Uppsatsens huvudsakliga syfte är att inventera och beskriva metaforer i ett algebrakapitel i matematikboken Matte Direkt år 9. Metaforerna i texten har excerperats, kategoriserats och slutligen delats in i ordklasser. Det förekommer i genomsnitt sex metaforer per sida i kapitlet och de är uteslutande inaktiva. LÄS MER
20. Funktion - Vad är det?
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)Sammanfattning : Den här uppsatsen behandlar elevers kunskaper om begreppet funktioner. Det står i uppnäendemålen att eleverna skall kunna tolka och använda enkla formler, läsa enkla ekvationer, samt kunna tolka och använda grafer till funktioner som beskriver verkliga förhållanden och händelser. (Utbildningsdepartementet, 1998). LÄS MER