Sökning: "game music"

Visar resultat 1 - 5 av 102 uppsatser innehållade orden game music.

  1. 1. Analyzing the Impact of Tempo-changing Music for user Performance and Risk-taking Behavior in Video Games

    Kandidat-uppsats, Blekinge Tekniska Högskola/Institutionen för datavetenskap

    Författare :Adam Åkesson; [2024]
    Nyckelord :Performance; Risk-taking behavior; Tempo-changing music;

    Sammanfattning :  Background. In real life humans have been proven to be affected in different ways by music. In sports, music can be shown to be useful for better performance. Taking this into thought while playing video games could help players perform better as well as in real life. LÄS MER

  2. 2. ADAPTIV MUSIK I SPEL : En undersökning på hur adaptiv musik påverkar spelupplevelsen och i vilka spelmoment adaptiv musik föredras över linjär musik

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för informationsteknologi

    Författare :Moa von Schéele; Martin Weidenborn; [2023]
    Nyckelord :adaptiv musik; immersion; combat; open world;

    Sammanfattning : Musik i spel är ofta linjär trots att adaptiv musik har bevisats ge spelare en förstärkt inlevelse i spel. Detta arbete fokuserade på att undersöka samband mellan adaptiv musik och i vilka spelmoment sådan musik används. LÄS MER

  3. 3. Impact on player action based on the correlation between environmental game sounds and arousal level

    Kandidat-uppsats, Luleå tekniska universitet/Institutionen för ekonomi, teknik, konst och samhälle

    Författare :Eddie Lundin; [2023]
    Nyckelord :Sound; Game; Gamesound; Arousal level; Ambience;

    Sammanfattning : This study investigates the relationship between environmental game sounds and arousal level, looking to see if/how it affects player action. Previous research has shown that music evoking different levels of arousal affect player lap time performance of a racing game. LÄS MER

  4. 4. Vilken stämning vill du skapa med din musik? – En studie om fem musiklärares användande av film- och spelmusik i grundskolans musikundervisning.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Musikhögskolan i Malmö

    Författare :Albert Linde; Rikard Svensson; [2023]
    Nyckelord :filmmusik; musikpedagogik; musikskapande; spelmusik; undervisningsmetoder; utbildningsvetenskap; educational science; film music; music creation; music education; teaching methods; video game music; Social Sciences; Performing Arts;

    Sammanfattning : Mot bakgrund av det centrala innehållet i ämnet musik på grundskolenivå gällande film- och spelmusik genomfördes en intervjustudie. Syftet med studien var att undersöka hur fem verksamma musiklärare i grundskolan använder musik från film och tv-spel i klassrummet för att undervisa om musik som meningsskapande uttrycksform. LÄS MER

  5. 5. Prototyping and user testing a new sound toy: Gamelike interactions with FM synthesis

    Kandidat-uppsats, Luleå tekniska universitet/Institutionen för ekonomi, teknik, konst och samhälle

    Författare :Viktor Jers; [2023]
    Nyckelord :audio technology; sound toys; user experience; fm synthesis;

    Sammanfattning : Sound toys are game-like technologies that can be described as playful sonic interactions where the users are given unusual ways to creatively explore and transform synthetic sound. This study investigated the prototyping and evaluation of a new sound toy. LÄS MER