Sökning: "genderperspective"

Visar resultat 1 - 5 av 30 uppsatser innehållade ordet genderperspective.

  1. 1. Medarbetares perspektiv på det vardagliga ledarskapet : Ledarskap i praktiken: En kvalitativ studie som belyser de vardagliga uppfattade ledarskapsutmaningarna ur ett genusperspektiv som återfinns i det vardagliga arbetet inom den offentliga sektorn

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för handel och företagande

    Författare :Oscar Claesson; William Norderhaug; Markus Andersson; [2023]
    Nyckelord :Everyday leadership; employeeship; gender perspective; transformative leadership; Vardagligt ledarskap; medarbetarskap; genusperspektiv; transformativt ledarskap;

    Sammanfattning : Bakgrund och problem: Studien har avsikt att undersöka hur det vardagliga ledarskapet uppfattas av medarbetare inom Borås Stad. Detta eftersom att ledarskap idag kan definieras och uppfattas olika beroende på bakomliggande faktorer, exempelvis hur det skiljer sig mellan det uppfattade manliga respektive kvinnliga ledarskapet. LÄS MER

  2. 2. Konstruktionen och förändringen av diskursen ledarskap i militärstrategisk doktrin 2016/2022

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Försvarshögskolan

    Författare :Olivia Storbacka; [2023]
    Nyckelord :Militärt ledarskap; diskurs; militärstrategisk doktrin; utvecklande ledarskap;

    Sammanfattning : This study examines the changes and presents the construction of the leadership discourse in Swedish Armed Forces Military Strategic doctrine from 2016 and 2022. Both debate articles and scientific articles have been published concerning the leadership in Swedish military. The opionions vary from positive to negative arguments. LÄS MER

  3. 3. O Sister, Where Art Thou? : Att göra de osynliga synliga - en kvalitativ studie av kvinnors roll i lärresurser

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

    Författare :Annie Johansson; [2023]
    Nyckelord :androcentrism; genus; historieundervisningen; jämställdhet; lärresurser;

    Sammanfattning : I läroplanen för den svenska grundskolan står det tydligt utskrivet att skolan ska bedriva ett aktivtarbete för jämställdhet och motverka könsmönster som kan komma att begränsa barnens liv. Trotsdet så osynliggörs kvinnor och begränsande könsmönster framträder ihistorieundervisningsmaterial. LÄS MER

  4. 4. Barnböcker ur ett genusperspektiv : En text och bildanalys av de böcker som högläses för elever i årskurs F-3

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Sofia Ekelund; Alexsandra Blegel; Emelia Jangstål Bäckman; [2022]
    Nyckelord :genus; böcker; skönlitteratur; högläsning; könsrepresentation; könsmönster; barnböcker;

    Sammanfattning : This study was conducted with the aim to make gender representation visible in books that are being read-aloud to pupils in the grades 0-3. The study was based on two questions: “What does the representation of gender look like in the books that are being read aloud to the pupils?” and “What does the figuration of the books' characters look like from a gender perspective?”. LÄS MER

  5. 5. En kvinnlig framgång : Debatten om kvinnlig tronföljd under 1600-talet och under 1900-talet

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för kulturvetenskaper (KV)

    Författare :Charlotta Flädermo; [2022]
    Nyckelord :Kvinnlig; framgång; tronföljd; 1600-tal; 1900-tal;

    Sammanfattning : A female success The debate over female succession to the throne in the 17th and 20th centuries The purpose of the essay was to analyse how the discussion and attitude was towards femalesuccession to the throne before her accession to the throne. The timeperiod I chose toinvestigate is the 17th centyry, the time before Kristina´s accession to the throne, and the 20thcentury until 1980, when our current succession order came into force, which concerns ourCrown Princess Victoria. LÄS MER