Sökning: "generation y s"

Visar resultat 1 - 5 av 236 uppsatser innehållade orden generation y s.

  1. 1. Varför arbeta? - En studie om värderingar, motivation och organisatorisk lojalitet hos arbetande generationer

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet / / Institutionen för sociologi och arbetsvetenskap

    Författare :Tilda Bergström; Farida Yagoube; [2023-09-07]
    Nyckelord :Generation; Motivation; Organisatorisk lojalitet; Värdering;

    Sammanfattning : This paper aims to investigate if there are any differences between the now working generations (Baby Boomers born 1946-1964, Generation X born 1965-1980, Generation Y born 1981-1994 and Generation Z born 1995-2010) with regards to how they value different aspects of working life, as well as to what degree they consider these aspects motivational. Additionally, it aims to clarify if there are differences in the degree of commitment members of the different generations feel toward their employers. LÄS MER

  2. 2. Den föränderliga bilden av attraktivt arbete: En kvalitativ studie om Generation Y och Z : Hur organisationer kan arbeta för att behålla medarbetare i de yngre generationerna

    Kandidat-uppsats, Högskolan Dalarna/Institutionen för kultur och samhälle

    Författare :Alexandra Sörensen; Lovisa Edwall; [2023]
    Nyckelord :Employer branding; Attractive work; Attract and retain; Generation Y Millenials; Generation Z; Generational cohort theory; Motivational factors; Job embeddedness; Flexibility; Development; Leadership; Employer branding; Attraktivt arbete; Attrahera och behålla; Generation Y Millenials; Generation Z; Generational cohort theory; Motivationsfaktorer; Arbetstillfredsställelse; Flexibilitet; Utveckling; Ledarskap;

    Sammanfattning : Konkurrensen på arbetsmarknaden är idag hög och det blir allt viktigare för organisationer att vara attraktiva arbetsgivare för att kunna attrahera och behålla personal. De olika generationerna som idag är yrkesverksamma har enligt forskning olika förväntningar och idéer om vad som identifierar en attraktiv arbetsgivare. LÄS MER

  3. 3. Värderingar i arbetslivet : Generation X och Generation Y: En kvantitativ uppsats om arbetsvärderingar i olika sociala generationer

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Sociologiska institutionen

    Författare :Hannah Sandquist; Maja Kadelid; [2023]
    Nyckelord :Arbetsvärderingar; kognitiva arbetsvärderingar; instrumentella arbetsvärderingar; altruistiska arbetsvärderingar; social generation; Generation X; Generation Y och arbetsliv;

    Sammanfattning : Denna uppsats avser att undersöka huruvida kognitiva, instrumentella och altruistiska arbetsvärderingar skiljer sig åt mellan Generation X (de födda mellan 1967–1977) och Generation Y (de födda mellan 1986–1996). Uppsatsen utgår dels från teorin om mänskliga värderingar, dels från teorin om värdeförskjutningar mellan sociala generationer. LÄS MER

  4. 4. Användbarhet och användarvänlighet av smarta enheter i den egna bostaden hos unga konsumenter

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för datavetenskap och medieteknik (DVMT)

    Författare :Sarah Nurmi; Clara Görander; [2023]
    Nyckelord :Internet of things; IoT; smart homes; smart devices; young consumers; home purchase; newly produced housing; generation Y; generation Z; ease of use; usefulness; Internet of things; IoT; sakernas internet; smarta hem; smarta bostäder; smarta enheter; unga konsumenter; bostadsköp; nyproducerade bostäder; generation Y; generation Z; användbarhet; användarvänlighet;

    Sammanfattning : This thesis is written within the topic of Internet of Things (IoT) and smart homes among young adults in Sweden. Smart homes are taking up more and more space on the housing market and aim to make consumers' everyday lives easier. LÄS MER

  5. 5. Mikrofonens hot och möjligheter : Unga och äldres perspektiv på en potentiell framtida datainsamling via mikrofonen av smart teknologi

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för teknik och samhälle (TS)

    Författare :Agnes Balcer; [2023]
    Nyckelord :Data Collection; Cookies; Personal integrity on the internet; Smart Speakers; Voice assistant; Data collection of the mobile phones microphone; Generation X; Generation Y; Generation Z; Datainsamling; Cookies; Personlig integritet på internet; Smarta högtalare; Röstassistenter; Datainsamling via mobiltelefonens mikrofon; Generation X; Generation Y; Generation Z;

    Sammanfattning : Att vara internetanvändare idag innebär att man ständigt utsätts för datainsamling i form av stora textfiler som företag använder för att bygga upp profiler av individer baserat på deras internetvanor. Vare sig man tillhör den äldre generationen som har behövt anpassa sig efter ny teknik eller om man tillhör den yngre generationen som är uppväxt med tekniken och har den i sitt DNA, så finns det risk att datainsamlingen gör intrång på den personliga integriteten. LÄS MER