Avancerad sökning

Visar resultat 21 - 25 av 574 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 21. Dilemmatiska aspekter i förskolans minoritetsuppdrag : En studie om förskolepersonals förståelser av arbetet med Sveriges nationella minoriteter och minoritetsspråk

    Master-uppsats, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen

    Författare :Liv Friberg; [2023]
    Nyckelord :Preschool s minority assignments; minority politics; national minorities and minority languages; Roma people; dilemmatic aspects; common sense; contrary themes; Förskolans minoritetsuppdrag; minoritetspolitik; nationella minoriteter och minoritetsspråk; romer; dilemmatiska aspekter; sunt förnuft; motstridigheter;

    Sammanfattning : I juli 2019 försågs förskolan med en ny läroplan och med den ett utökat minoritetsuppdrag, vilket i korthet innebär att förskolan ska bidra till att skydda och främja de nationella minoriteternas språk och kulturer. Tidigare forskning pekar på att läroplansändringar om de nationella minoriteterna haft liten inverkan på ämnesinnehållet inom utbildningssystemet och att det finns svårigheter kopplade till att implementera kultur- och språkrelaterade policyer i förskolan. LÄS MER

  2. 22. Klimatpåverkan från allmän platsmark

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för geovetenskaper

    Författare :Alice Hallberg; [2023]
    Nyckelord :public space land; climate calculation; carbon dioxide equivalent; sustainable planning; allmän platsmark; klimatkalkyl; koldioxidekvivalenter; hållbar fysisk planering;

    Sammanfattning : Bygg- och anläggningssektorn utgör cirka en femtedel av Sveriges totala utsläpp av växthusgaser, och står därför för en betydande andel utav Sveriges bidrag till den globala uppvärmningen och klimatförändringar. För att nå de många miljömål som idag finns implementerade, bland annat att Sveriges nettoutsläpp av växthusgaser senast år 2045 ska ha reducerats till noll, krävs omfattande och bestående åtgärder. LÄS MER

  3. 23. Ensamhet bland äldre : En studie av faktorer som påverkar upplevelsen

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Halmstad/Akademin för hälsa och välfärd

    Författare :Cecilia Lindqvist; Matilda Ahmed Khan; [2023]
    Nyckelord :Elderly; Loneliness; Experience; Social work; Sweden; Äldre; Ensamhet; Upplevelse; Socialt arbete; Sverige;

    Sammanfattning : Ensamhet är ett svårdefinierat och mångfacetterat begrepp. Den ensamma individen påverkas på ett eller annat sätt av sin ensamhet, det starkaste sambandet har påvisats vara det mellan ensamhet och människans psykiska likväl som fysiska välmående. LÄS MER

  4. 24. Normer i mångreligiösa klassrum : Lågstadielärares erfarenheter av att bedriva en inkluderande religionsundervisning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Emma Boman; Cassandra Edetun; [2023]
    Nyckelord :Lågstadiet; mångreligiöst klassrum; religion; normer;

    Sammanfattning : Denna studie syftar till att identifiera lågstadielärares erfarenheter och uppfattningar av att bedriva en inkluderande religionsundervisning i mångreligiösa klassrum. Syftet besvaras genom frågeställningar om lärarnas erfarenheter av utmaningar och möjligheter, motstridiga normer i förhållande till skolans värdegrund samt lärares uppfattningar om stöd från styrdokument. LÄS MER

  5. 25. Relationskompetens i individuell sångundervisning : Sångelevers beskrivningar av elev-lärarrelationer och lärares bemötande vid prestationsångest

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Kungl. Musikhögskolan/Institutionen för musik, pedagogik och samhälle

    Författare :Ella Hillborg; Vera Karlberg; [2023]
    Nyckelord :Sångundervisning; elev-lärarrelation; en-till-en-undervisning; relationskompetens; prestationsångest; MPA; självtilltro;

    Sammanfattning : The singing voice is a highly personal instrument which occasionally may harvest feelings of MPA (music performance anxiety) and low self-efficacy among singing pupils. This qualitative study investigates pupil-teacher relationships and teachers' handling of MPA and self-efficacy from a pupil’s perspective implemented through semi-structured interviews. LÄS MER