Sökning: "genus humor"

Visar resultat 1 - 5 av 25 uppsatser innehållade orden genus humor.

  1. 1. girlhood. : TikTok-trenden “girlhood” som ett uttryck för en ny form av digital feminism?

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Medie- och kommunikationsvetenskap; Lunds universitet/Institutionen för kommunikation och medier

    Författare :Linnéa Jönsson; Fideli Almgren; [2024]
    Nyckelord :girlhood; digital feminism; aktivism; vardagsmotstånd; affordances; Social Sciences;

    Sammanfattning : Denna studie undersöker digital feminism med utgångspunkt i TikTok-trenden “girlhood”. Studiens syfte är att belysa hur tjejer och unga kvinnor genom deltagande i trenden gör uttryck för en digital feministisk aktivism. LÄS MER

  2. 2. MED DENNA VISDOM BÖRJAR VI DENNA LÅT. Om mellansnackets diskursiva konstruktion av den svenska folkmusikgenren

    Master-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för kulturvetenskaper

    Författare :Nichelle Johansson; [2023-10-04]
    Nyckelord :Mellansnack; svensk folkmusik; diskurs; genus; performans; genrekonstruktion;

    Sammanfattning : ”With this knowledge we begin this tune” – Stage talk as the discursive construction of Swedish folk music. Stage talk – i.e. the musicians’ talk on stage during concerts – is a given in an array of musical genres, although how the musicians talk and which roles the stage talk fill differ between genres. LÄS MER

  3. 3. Bandybaronen och arbetarna : Maskulinitet och patriarkalism i Lesjöfors under Gerard de Geer

    L2-uppsats, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)

    Författare :Elvira Söderberg; [2023]
    Nyckelord :patriarkalism; maskulinitet; genus; bruk; bruksmiljö; arbetare; maktförhållanden; Lesjöfors;

    Sammanfattning : Den här uppsatsen har ämnat undersöka patriarkala strukturer i den sociala relationen mellan baron Gerard de Geer och arbetarna på Lesjöfors bruk genom att undersöka Barons maskulinitet som det uttrycks i hans böcker, och minnet av honom såsom det framstår i intervjuer. Intervjuerna producerade information om Barons egenskaper som inte framgick i hans böcker men bekräftade också att han efterliknade stora delar av sin syn på maskulinitet, exempelvis flit, generositet, trofasthet och sinne för humor. LÄS MER

  4. 4. Daniel Craig - Starring as himself? : En sociosemiotisk analys av woke washing då en filmstjärna används i en ny stereotypisk roll förklätt i humor

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för konst, kultur och kommunikation (K3)

    Författare :Jennie Eklund; [2023]
    Nyckelord :woke-washing; maskulinitetsstudier; hegemonisk maskulinitet; stereotyper; performativitet; stjärnstatus; queer; camp; varumärkeskultur; marknadsföringskultur; varumärkesaktivism; sexuell hälsa; RFSU; genus;

    Sammanfattning : Följande studie undersöker ifall woke-washing förekommer eller inte i Belvedere Vodkas reklamfilm Belvedere Present Daniel Craig, Directed by Taika Waititi: Director’s Cut där Daniel Craig spelar rollen som ‘sig själv’ men samtidigt förklaras ha blivit humoristiskt koreograferad. Detta görs genom frågeställningarna: “Hur representeras maskulinitet genom framförande och kostym av Daniel Craig i rollen som ‘sig själv’?” samt “Hur tolkas gestaltningen av mansrollerna när Belvedere Vodka beskriver Craig som humoristiskt koreograferad?”. LÄS MER

  5. 5. “Jag skulle säga att jag mer ser det som en tragik än komik” : En kvalitativ intervjustudie om mottagande av skämt om stereotyper i sitcomen Friends.

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för geografi, medier och kommunikation (from 2013)

    Författare :Linnéa Andersson; Emma Axelsson; [2023]
    Nyckelord :Stereotypes; Reception; Generations; Sitcom; Friends; Fandom; Stereotyper; Mottagande; Generationer; Sitcom; Friends; Fandom;

    Sammanfattning : Sitcoms uppgift är att förmedla humor genom att representera stereotyper i samhället (Millis, 2005). Vissa forskare har en mer positiv ingång till användandet av stereotyper i sitcoms (Marcin, 2011), medan andra ställer sig kritiska till det (Biagi, 2001). Den kritiska ingången motiveras med att stereotyper felrepresenteras. LÄS MER