Sökning: "genus i kulturskolan"
Hittade 5 uppsatser innehållade orden genus i kulturskolan.
1. ”Man vill ha olika, man vill ha alla, man vill ha en bra blandning.” : En intervjustudie om hur en ojämn könsfördelning påverkar teatergrupper inom fritidsverksamheter.
Kandidat-uppsats, Örebro universitet/MusikhögskolanSammanfattning : Syftet med studien är att undersöka hur teaterpedagoger beskriver avvägningar i samband med undervisning i grupper med ojämn könsfördelning. För att få fram empirin till studien har det genomförts fyra semistrukturerade intervjuer med teaterpedagoger verksamma på kulturskolor. LÄS MER
2. Gitarrens sociala spelregler : En undersökande studie om gitarrspelandets genus och kvinnligt deltagande i kulturskolan i Stockholms län
Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för kultur och estetikSammanfattning : Previous research has shown that when children choose to play an instrument, their gender and preconceived notions tied to it, has been a big factor. Gender norms have ruled the expectations and choices available for girls. It has also been shown that more often the boys would play instruments and the girls would sing. LÄS MER
3. Varför väljer elever tvärflöjt? : En kvantitativ studie i barn- och ungdomars syn på musikundervisning i tvärflöjt i musik- och kulturskolor
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Institutionen för konstnärliga studier (from 2013)Sammanfattning : Föreliggande studies syfte är att få insikt i vad som påverkar elevers val av tvärflöjt och fortsatta spelande i musik- och kulturskolan.I bakgrundskapitlet presenteras forskning om musik- och kulturskolor samt tidigare forskning kring barn- och ungdomars instrumentval. Som teoretisk utgångspunkt användspositivism. LÄS MER
4. På samma villkor i den enskilda musikundervisningen : Musiklärares syn på och bemötande av pojkar och flickor i den kommunala musikskolan
M1-uppsats,Sammanfattning : Den här uppsatsen handlar om musiklärares syn på pojkar och flickor i den enskilda musikundervisningen, och hur musiklärare upplever det egna förhållningssättet till pojkar och flickor vid den kommunala musik och kulturskolan. Syftet med undersökningen är att ta reda på om musiklärarna upplever några skillnader i pojkar och flickors beteende, och hur musiklärarna upplever att de bemöter eleverna utifrån ett genusperspektiv i den enskilda undervisningen. LÄS MER
5. På neutral mark? - En studie om flöjtpedagogers tankar kring genus i musik- och kulturskolan
Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Musikhögskolan i MalmöSammanfattning : This study aims to examine the uneven gender distribution amongst flute students in the municipal music schools, and the factors that create and maintain this distribution. It describes, from the flute teacher’s perspective, factors significant in creating and maintaining this distribution. LÄS MER