Sökning: "genus i kulturskolan"

Hittade 5 uppsatser innehållade orden genus i kulturskolan.

  1. 1. ”Man vill ha olika, man vill ha alla, man vill ha en bra blandning.” : En intervjustudie om hur en ojämn könsfördelning påverkar teatergrupper inom fritidsverksamheter.

    Kandidat-uppsats, Örebro universitet/Musikhögskolan

    Författare :Rasmus Ström; [2022]
    Nyckelord :Genus; teater; stereotyper; rollarbete och teaterpedagogik;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka hur teaterpedagoger beskriver avvägningar i samband med undervisning i grupper med ojämn könsfördelning. För att få fram empirin till studien har det genomförts fyra semistrukturerade intervjuer med teaterpedagoger verksamma på kulturskolor. LÄS MER

  2. 2. Gitarrens sociala spelregler : En undersökande studie om gitarrspelandets genus och kvinnligt deltagande i kulturskolan i Stockholms län

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för kultur och estetik

    Författare :Emma Thimgren; [2021]
    Nyckelord :Gender norms; guitar; music; musical education;

    Sammanfattning : Previous research has shown that when children choose to play an instrument, their gender and preconceived notions tied to it, has been a big factor. Gender norms have ruled the expectations and choices available for girls. It has also been shown that more often the boys would play instruments and the girls would sing. LÄS MER

  3. 3. Varför väljer elever tvärflöjt? : En kvantitativ studie i barn- och ungdomars syn på musikundervisning i tvärflöjt i musik- och kulturskolor

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Institutionen för konstnärliga studier (from 2013)

    Författare :Olivia Seger; [2018]
    Nyckelord :Genders stereotypical instruments; sex; gender; flute; community music schools; websurvey; Könsstereotypiska instrument; kön; genus; tvärflöjt; musik- och kulturskolor; webbenkät;

    Sammanfattning : Föreliggande studies syfte är att få insikt i vad som påverkar elevers val av tvärflöjt och fortsatta spelande i musik- och kulturskolan.I bakgrundskapitlet presenteras forskning om musik- och kulturskolor samt tidigare forskning kring barn- och ungdomars instrumentval. Som teoretisk utgångspunkt användspositivism. LÄS MER

  4. 4. På samma villkor i den enskilda musikundervisningen : Musiklärares syn på och bemötande av pojkar och flickor i den kommunala musikskolan

    M1-uppsats,

    Författare :Erika Gustafsson; [2010]
    Nyckelord :Gender; gender education; treatment; the municipal music school.; Genus; genuspedagogik; bemötande; kommunala musikskolan.;

    Sammanfattning : Den här uppsatsen handlar om musiklärares syn på pojkar och flickor i den enskilda musikundervisningen, och hur musiklärare upplever det egna förhållningssättet till pojkar och flickor vid den kommunala musik och kulturskolan. Syftet med undersökningen är att ta reda på om musiklärarna upplever några skillnader i pojkar och flickors beteende, och hur musiklärarna upplever att de bemöter eleverna utifrån ett genusperspektiv i den enskilda undervisningen. LÄS MER

  5. 5. På neutral mark? - En studie om flöjtpedagogers tankar kring genus i musik- och kulturskolan

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Musikhögskolan i Malmö

    Författare :Veronica Sekander; [2010]
    Nyckelord :municipal music school; gender; flute; social environment; recruiting; instrumental teaching; musikskola; kulturskola; genus; tvärflöjt; social miljö; rekrytering; instrumentalundervisning; Performing Arts;

    Sammanfattning : This study aims to examine the uneven gender distribution amongst flute students in the municipal music schools, and the factors that create and maintain this distribution. It describes, from the flute teacher’s perspective, factors significant in creating and maintaining this distribution. LÄS MER