Sökning: "genus observation"

Visar resultat 36 - 40 av 174 uppsatser innehållade orden genus observation.

  1. 36. Finns det prinsessor i byggrummet? : -       En kvalitativ studie om hur barn skapar kön i förskolans fria lek

    M1-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Isabelle Karlssson; Josephine Mc Carthy-Lindblom; [2019]
    Nyckelord :Förskola; genus; kön; könsstereotyper; könsöverskridande; maskulinitet; femininitet; könskodad miljö;

    Sammanfattning : Abstrakt Are there princesses in the construction room? -A qualitative study of how children create gender in preschool free play Det övergripande syftet med föreliggande studie är att bidra med kunskap om hur barn skapar kön i den fria leken i förskolan, med fokus på förskolans byggrum och hemvrå. Genom att använda metodvalet observation och observera barn på tre olika förskolor är avsikten att undersöka vilka könsstereotypa och könsöverskridande mönster som förekommer i barns fria lek. LÄS MER

  2. 37. Fritidshemspersonalens fysiska placering på skolgården utifrån ett genusperspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Konrad Augustyniak; Robin Ståhle; [2019]
    Nyckelord :gender; gender stereotypes; leisure-time pedagogues; pupils; school break; school playground; fritidshemspersonal; elever; genus; könsmönster; rastverksamhet; skolgård;

    Sammanfattning : The purpose of this bachelor thesis Leisure-time pedagogues physical positioning on the school playground from a gender perspective is to examine the interaction between the leisure-time pedagogues and pupils during school break activities and how their physical positions on the school playground, and the pedagogues’ gender, reduces or amplifies the current gender stereotypes. Previous research has indicated that the school’s pedagogues play a significant part in the development of the pupils’ identity. LÄS MER

  3. 38. Pojkar och flickors talutrymme i matematik och svenska : En observations- och intervjustudie ur ett genusperspektiv i två klasser i årskurs 1

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Evelyn Rajasalo; Charlotta Karlsson; [2019]
    Nyckelord :Genus; kön; talutrymme; observation; intervju;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka hur talutrymmet och delaktigheten är fördelat mellan pojkar och flickor i ämnena matematik och svenska i två klasser i årskurs 1. Hur klasslärarna uppfattar fördelningen av de båda könens talutrymme samt huruvida detta har något samband med deras prestationer i de båda ämnena, är även av relevans för studiens syfte. LÄS MER

  4. 39. Avenyn genom öronen En ljudorienterad studie av genus och andra maktordningar på Göteborgs paradgata

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för kulturvetenskaper

    Författare :Cecilia Gatenheim; [2018-01-30]
    Nyckelord :ljud; genus; ålder; funktionalitet; sexualitet; heteronormativitet; vithet; antropocentrism; speciesism; kapitalism; gentrifiering; Göteborg; Götaplatsen; Avenyn; deltagande observation; intraaktion; konst; HSP;

    Sammanfattning : In this essay, the exploration of sound has been given a central position in participant observation. The issue is to investigate how power relations, normativity, marginalization and the making of space are performed on Avenyn and Götaplatsen in the urban center of Gothenburg. LÄS MER

  5. 40. Förskollärares kommunikation med barn i förskolan : - en observationsstudie ur ett genusperspektiv

    M1-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för utbildningsvetenskap

    Författare :Julia Simpson; Hanna Vestlund; [2018]
    Nyckelord :Kids; Preschool; Preschool Teacher; Genus; Communication; Barn; Förskola; Förskollärare; Genus; Kommunikation;

    Sammanfattning : Denna studie undersöker arbetet med jämställdhet vid tre förskolor i mellersta Sverige. Syftet med studien är att undersöka om det finns någon skillnad hur förskollärare kommunicerar med pojkar och flickor i förskolan, där kommunikation kan ske genom tal, kroppsspråk, tonläge och ögonkontakt till exempel. LÄS MER