Sökning: "genus textanalys"

Visar resultat 21 - 25 av 372 uppsatser innehållade orden genus textanalys.

  1. 21. Var är papporna? : En studie om hur barnlitteratur kan användas i syfte att synliggöra och motverka könsmönster

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Emma Salonen; Tina Talal; [2023]
    Nyckelord :Genus; normer; könsmönster; barnlitteratur; litteraturdidaktik;

    Sammanfattning : Syftet med vår studie är att lyfta fram kvinnligt respektive manligt föräldraskap i barnlitterära böcker och varför lärare bör presentera detta i skolan för att synliggöra och motverka könsmönster. Vår studie handlar om att utifrån barnlitteratur synliggöra och motverka könsmönster och detta har vi kopplat till ett genusperspektiv och litteraturdidaktiskt perspektiv. LÄS MER

  2. 22. Förbrukat förtroende : En kvalitativ textanalys av Aftonbladets gestaltning av politiker kontra tjänstemän i åtta mediedrev

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Journalistik

    Författare :Naimi Lundegård; Linnea Gustafsson; [2023]
    Nyckelord :genus; gestaltningsanalys; mediedrev; politiker; tjänstemannaideal; tjänstemän;

    Sammanfattning : Denna studie undersöker om det finns någon skillnad i hur Aftonbladet gestaltar politiker och tjänstemän i åtta mediedrev under åren 2012–2020, samt vilka värderingar om moral och förtroende som kan spåras i texterna. Studien undersöker även skillnader i gestaltningen mellan män och kvinnor samt om det finns någon skillnad när skandalen i första hand gäller personens privatliv och yrkes/politikerroll. LÄS MER

  3. 23. Twilight-tjejer och Sagan om ringen-töntar : En jämförande undersökning av medias porträttering av två fankulturer

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Journalistik

    Författare :Astrid Carling; Amanda Rönnell; [2023]
    Nyckelord :Twilight; Sagan om ringen; fans; fankultur; ungdomskultur; populärkultur; genus;

    Sammanfattning : Denna studie jämför hur fans och fankulturerna kring Twilight-filmerna respektive Sagan om ringen-filmerna skildrats i svensk media under de år filmerna var aktuella på bio och omskrevs som mest. Undersökningen består av en kvantitativ och en kvalitativ del. LÄS MER

  4. 24. En komparativ studie av Pippi Långstrump och Handbok för superhjältar ur ett genusperspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Abdulaziz Moalin; Tishko Muhammad Taha; [2023]
    Nyckelord :Genusperspektiv; normer; normbrytande; barnlitteratur; identitetsskapande;

    Sammanfattning : Uppsatsen är en komparativ studie där vi analyserar två karaktärer i två olika verk från olika tidsperioder: huvudpersonen i Astrid Lindgrens Pippi Långstrump (reviderad 2015, ursprungligen 1945) och huvudpersonen Lisa i Elias & Agnes Våhlunds Handbok för superhjältar. Våhlunds bok är en serie i sex delar men vi behandlar endast del 1 Handboken (2017) och del 2 Röda masken (2017). LÄS MER

  5. 25. ”Det fanns en plats i världen som var perfekt utformad efter henne men fel för : En genusanalys samt didaktisk analys av Nora eller Brinn Oslo brinn i relation till gymnasieskolans värdegrundsuppdrag

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Johanna Sjöberg; [2023]
    Nyckelord :Nora eller Brinn Oslo brinn; genus; avundsjuka; svartsjuka; endometrios; litteratursamtal; tematisk undervisning; värdegrundsarbete;

    Sammanfattning : Uppsatsen analyserar Johanna Frids roman Nora eller Brinn Oslo brinn (2018). Syftet med analysen är att synliggöra genuskonstruktion i romanen samt undersöka hur denna skulle kunna användas i undervisningen i relation till det värdegrundsarbete som föreskrivs av Skolverket. LÄS MER