Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. Rosa drakar och heroiska prinsessor?- En studie kring genus och barnbilder

    C-uppsats,

    Författare :Sara Wiksén; [2011]
    Nyckelord :Genus; barn; bilder; sociokulturell teori; semioti;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka hur de rådande normerna kring genus tar sig uttryck i de bilder barn skapar ochi deras motivval. Blir det en skillnad om pedagogerna i förskolan arbetar medvetet och aktivt med genuspedagogik?Våra huvudfrågor är vilka motivval vi kan urskilja i barnens teckningar och om motiven skiljer sig åt mellan flickor ochpojkars teckningar? Skiljer sig pojkarnas respektive flickornas teckningar åt från en vanlig förskola och skola frånteckningar i en genusförskola? Vi har jämfört teckningar av barn från en förskola som arbetar aktivt medgenuspedagogik med teckningar av barn som går i traditionella förskolor och skolor. LÄS MER

  2. 2. Betydelsen av en bred förankring och kompetensutveckling i förskolans genusarbete

    C-uppsats,

    Författare :Ulrika Groth; [2011]
    Nyckelord :Genusarbete; förskola; skolutveckling;

    Sammanfattning : Sammanfattning:Syftet med uppsatsen har varit att ta reda på hur långsiktiga genusarbeten i förskolan kanfungera samt vilka förutsättningar och hinder som finns för att långsiktiga genusarbeten kanbli en del av vardagen i förskolan. Metoden jag använt mig av är en fallstudie där jag belyserfenomenet med hjälp av kvalitativa intervjuer samt dokumentanalys av förskolornaslikabehandlingsplaner. LÄS MER

  3. 3. ”Tjejer kan inte göra det som killar kan ibland och killar kan inte göra det som tjejer kan ibland” - Bildanalys som metod för att lyfta förskolebarns tankar kring genus.

    C-uppsats,

    Författare :Karin Staf; [2010]
    Nyckelord :Genus; norm; pedagogik; förskolan; bildanalys;

    Sammanfattning : Sammanfattning: Syftet med denna uppsats är att lyfta förskolebarns tankar omgenus. Frågan jag undersöker är hur medvetna barn iförskoleåldern är om genus. Som metod använder jag mig av enbildanalys där jag för diskussioner kring massmediabilder medbarn i åldrarna tre till sex år. LÄS MER

  4. 4. ”Det ligger i generna” - en studie om hur genus konstrueras samt hur genus kan ta form i förskolan

    C-uppsats,

    Författare :Richard Nilsson; [2010]
    Nyckelord :Genus; medvetenhet; jämställdhet; kön;

    Sammanfattning : Sammanfattning:Huvudsyftet med denna uppsats var att undersöka ett antal pedagogers inställning till genus samt hur de arbetarmed genus och en eventuell genuspedagogik i den vardagliga verksamheten. Under uppsatsen har jag dessutomfördjupat mig i utvald litteratur och forskning kring genusbegreppet och hur jämställdhet och ett arbete kringdetta kan ta form i förskola och skola. LÄS MER

  5. 5. Genusmedvetenhet i förskolans och skolans vardag

    C-uppsats, Göteborgs universitet/Sociologiska institutionen

    Författare :Mary Mboge; Sara Nilsson; ; [2008]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Sammanfattning:Det huvudsakliga syftet med vår studie är att undersöka om en ökad teoretisk medvetenhetkring genusfrågor, påverkar det praktiska arbetet avseende genus och jämställdhet i skola ochförskola. Vi kommer att genom intervjuer ta del av andra pedagogers erfarenheter gällandedetta. LÄS MER