Sökning: "genusperspektiv litteratur"

Visar resultat 11 - 15 av 135 uppsatser innehållade orden genusperspektiv litteratur.

  1. 11. ”Tjejer och killar samma lika, fast ändå inte?” : En studie om lärares medvetenhet om och syn på barnlitteratur ur ett normkritiskt köns- och genusperspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för humaniora

    Författare :Louise Griffin; Mimmi Pinto Guillaume; [2022]
    Nyckelord :norm-critical perspective; gender; norm-breaking; gender stereotype; children s literature; normkritiskt perspektiv; genus; kön; normbrytande; könsstereotypa; barnlitteratur;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att belysa lärares medvetenhet om och syn på val av barnlitteratur till klassrummet för förskoleklass och årskurserna 1–3, med en teoretisk grund i ett normkritiskt köns- och genusperspektiv. Vi analyserar representation av kön i klassrummets barnlitteratur och framställning av kön i två böcker som läraren väljer under intervjutillfället. LÄS MER

  2. 12. Aniaras kvinnor – det andra könet ombord? En studie av Harry Martinsons epos Aniara ur ett genusperspektiv

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för litteratur, idéhistoria och religion

    Författare :Sandra Malentacchi; [2021-04-08]
    Nyckelord :Harry Martinson; Aniara; the second sex; gender studies; literary gender analysis; androcentrism; feminism; literary feminism;

    Sammanfattning : This essay examines the power relation between men and women by looking at gender stereotypes and patriarchal structures in Aniara, an epos on verse by Harry Martinson written in 1956. Aniara is often described as a dystopian epos and sometimes even as a sci-fi adventure. LÄS MER

  3. 13. Rasmus, Lotta, Emil & Madicken : En kvalitativ textanalys om hur genusmönster skildras i fyra kapitelböcker av Astrid Lindgren.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Uppsala universitet Innovation (UU Innovation)

    Författare :Amelia Davies; Fanny Jansson; [2021]
    Nyckelord :Pedagogik;

    Sammanfattning : Denna studie synliggör normbärande och normbrytande egenskaper hos fyra huvudkaraktärer i fyra kapitelböcker av Astrid Lindgren för att kunna bidra till den litteraturdidaktiska diskussionen. Maria Nikolajevas (2017) schema för könsstereotypa egenskaper fungerar som analysverktyg. LÄS MER

  4. 14. Modiga flickor och sårbara pojkar : En textanalys av högläsningsböcker ur ett genusperspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Institutionen för språk, litteratur och interkultur (from 2013)

    Författare :Linnea Leijon; [2021]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : .... LÄS MER

  5. 15. "Alla är vi lika" : En studie om genusmedveten litteraturundervisning i årskurs 1-3

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Gävle/Svenska språket och genusvetenskap

    Författare :Magdalena Karlberg; Jennica Lundholm; [2021]
    Nyckelord :Högläsning; kriterier; genusperspektiv; litteraturanalys;

    Sammanfattning : I denna studie undersöks genom kvalitativa och kvantitativa metoder vilka kriterier lärareanser viktiga när de väljer högläsningsböcker. I studien undersöks även vilka tankarlärarna har om att följa upp sin högläsning med sin elevgrupp. LÄS MER