Sökning: "gitarrlärare"

Visar resultat 11 - 15 av 28 uppsatser innehållade ordet gitarrlärare.

  1. 11. Iscensätta övning : gitarrlärares iscensättande av övningsstrategier på enskilda gitarrlektioner

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Kungl. Musikhögskolan/Institutionen för musik, pedagogik och samhälle

    Författare :Hampus Lundgren; [2017]
    Nyckelord :guitar; lessons; education; staging; practice; strategy; multimodality; design; gitarrundervisning; undervisningssituationer; iscensättande; övningsstrategier; multimodalitet; design.;

    Sammanfattning : Studiens syfte var att undersöka och analysera hur gitarrlärare iscensätter övningsstrategier i enskild undervisning på gymnasial nivå eller motsvarande. I studien har ett multimodalt och designteoretiskt perspektiv använts. LÄS MER

  2. 12. If 6 Was 1 : Pedagogical Approaches to Teaching Single-String Guitar Playing

    M1-uppsats, Kungl. Musikhögskolan/Institutionen för musik, pedagogik och samhälle

    Författare :David Zaworski; [2016]
    Nyckelord :guitar; teacher; students; single-string; teaching; method; gitarr; lärare; elever; enskild string; undervisning; metod;

    Sammanfattning : The purpose of this research was to focus on how guitar teachers and pedagogues in the pop, rock and jazz genres use single-string methods of teaching and playing with students at beginner, intermediate and advanced levels. The goal was to provide experienced and upcoming guitar teachers with ways and methodologies to focus on single-string playing and teaching, which can lead to guitar students getting a full introduction to the guitar’s potential as a musical instrument. LÄS MER

  3. 13. Att undervisa synskadade elever i klassisk gitarr : En intervjustudie av gitarrlärares syn på hur musikundervisning kan bedrivas med synskadade elever

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Institutionen för konstnärliga studier

    Författare :Achilleas Manisalis; [2016]
    Nyckelord :Music; guitar; classical guitar teaching instruction; visually impaired; blind; didactic perspective; Musik; gitarr; klassisk gitarr undervisning; synskadade; blind; didaktiskt perspektiv;

    Sammanfattning : Syftet med studien att undersöka hur gitarrlärare arbetar med synskadade elever i klassisk gitarrundervisning, målet är att underlätta lärares arbete när det gäller att undervisa just synskadade elever i klassisk gitarr. Studiens forskningsfrågor är: Vad arbetar gitarrlärare med i sin undervisning med synskadade gitarrelever? På vilka sätt arbetar gitarrlärare med synskadade elever? Varför väljer lärare att arbeta som de gör? Studiens metod utgörs av intervjuer med lärare och elever samt och observationer av övningar och andra hjälpmedel lärare använder i sitt arbete med synskadade elever och hur de arbetar med dessa hjälpmedel. LÄS MER

  4. 14. Planera för att improvisera : En kvalitativ intervjustudie av gitarrlärares syn på, strategier i, samt undervisning i övning av jazzimprovisation

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för konst, kommunikation och lärande

    Författare :Jens Gullbrandsson; [2016]
    Nyckelord :Övning; jazzimprovisation; gitarrlärare; övningsstrategier; undervisning; högre utbildning; hermeneutik;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att bidra till ökad kunskap om hur gitarrlärare med erfarenhet av undervisning inom högre musikutbildning ser på övning av improvisation i jazzgenren, hur de beskriver att de själva övar, samt deras beskrivningar av hur de förmedlar olika övningsstrategier för jazzimprovisation till sina studenter inom ramen för instrumentalundervisning. Med en kvalitativ ansats som grund genomfördes tre kvalitativa intervjuer med gitarrlärare verksamma inom musikhögskolan. LÄS MER

  5. 15. Slav under halsen : en undersökning av gitarrens asymmetri- och matrisegenskap och hur lärare upplever att egenskaperna påverkar gitarrelevers taktila association mellan musikteori och praktik

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Kungl. Musikhögskolan/Institutionen för musik, pedagogik och samhälle

    Författare :Emil Oskar Emanuel Hedberg; [2016]
    Nyckelord :Fretboard; Guitar tuition; Asymmetry property; Matrix property; CAGED-system; Greppbräda; Gitarrundervisning; Asymmetriegenskap; Matrisegenskap; CAGED-system;

    Sammanfattning : Syftet med denna uppsats är att undersöka hur tre olika gitarrlärare upplever att gitarrens asymmetri- samt matrisegenskap kan påverka elevers förståelse för greppbrädan och musikteori. Syftet är också att undersöka hur lärarna relaterar musikteori till greppbrädan, hur de använder sig av olika mönster och visualiseringstekniker - så som CAGED-systemet, ett system som är baserat på de öppna ackorden C, A, G, E och D - och vilka verktyg de använder för att visa hur teoretiska kunskaper kan omsättas i praktiken. LÄS MER