Sökning: "god läsmiljö"

Visar resultat 1 - 5 av 16 uppsatser innehållade orden god läsmiljö.

  1. 1. Hur skapas en läskultur? : En kvalitativ studie om hur skolpersonal främjar en läskultur på lågstadiet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Amanda Ichoaa; Hanna Andreasson; [2023]
    Nyckelord :Läskultur; läsfrämjande; skönlitteratur; skolmiljö;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att fördjupa förståelsen för hur skolledare, lärare och bibliotekarier arbetar för att skapa och främja en läskultur i skolan. Forskningsfrågorna fokuserade på skolledare, lärare och skolbibliotekariens uppfattning om varför elever bör läsa skönlitteratur, skolpersonalens roll i att hantera läskulturen och de utmaningar som läsfrämjande står inför. LÄS MER

  2. 2. Gemensam och enskild läsning i årskurs 1–3 : En kvalitativ studie om elevers läslust i svenskundervisning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Randa Al Kas Alias; Chloé Caummy; [2023]
    Nyckelord :enskild läsning; gemensam läsning; läslust; läsmiljö; läsmotivation; läsning;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att bidra med kunskaper om 1-3-lärares erfarenheter av att väcka och främja elevers läslust genom gemensam och enskild läsning. Därigenom skapas en bild av vilka för- och nackdelar det finns med de olika lässätten. Studien har utförts genom semistrukturerade intervjuer med 8 verksamma 1-3-lärare. LÄS MER

  3. 3. För vem, när, var, hur och varför ska vi läsa egentligen? : Förskollärares beskrivningar av sina didaktiska val vid läsning.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Lisa Larsson; Evelina Nord; [2021]
    Nyckelord :läsning; barnlitteratur; didaktik; förskollärare;

    Sammanfattning : Den här studien omfattar förskollärares didaktiska val angående läsning och arbete med barnlitteratur i förskolan. Syftet är att belysa och problematisera förskollärares didaktiska val i samband med läsning i den pedagogiska verksamheten. LÄS MER

  4. 4. Skönlitterära rum : Hur barn upplever sina läsmiljöer

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mittuniversitetet/Institutionen för humaniora och samhällsvetenskap

    Författare :Emelie Larsson; [2020]
    Nyckelord :läsmiljö; skönlitterära rum; rum för läsning; läsplats; läsningens rum; platsens betydelse för läsning.;

    Sammanfattning : Detta är en kvalitativ intervjustudie där elevers uppfattningar av sina skönlitterära läsmiljöer undersöks. Denna studie syftar till att öka kunskapen om vilka olika synsätt elever har på de skönlitterära läsmiljöer de erbjuds, både i skolan och hemmet. LÄS MER

  5. 5. Lärare och elevers syn på en god läsmiljö som främjar elevers läslust

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Sofia Henriksson; Ida Nord; [2019]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : .... LÄS MER