Sökning: "rum för läsning"

Visar resultat 1 - 5 av 41 uppsatser innehållade orden rum för läsning.

  1. 1. Högläsning i förskolan : En kvalitativ studie om hur förskollärare främjar barns språkutveckling

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Mia Johansson; Anita Hasani; [2023]
    Nyckelord :Literacy; Förskola; Språkutveckling; Högläsning; Förskollärare;

    Sammanfattning : Syftet med föreliggande studie är att undersöka hur förskollärarebeskriver sitt arbete med högläsning för att främja barnsspråkutveckling i förskolan. Valet av ämne har grundats avobservationer vid övningsförskolor när högläsning skett. LÄS MER

  2. 2. Analog och digital läsning vid tematisk undervisning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Erik Aunér; Salén Cecilia; [2023]
    Nyckelord :Analog läsning; digital läsning; tematisk undervisning; fokus; koncentration; intresse;

    Sammanfattning : Den digitala utvecklingen ändrar om landskapet för lärare och elever. Skolorna måste ställa om hur undervisningen bedrivs där alltmer läromedel blir digitalt. Det ställs frågor kring effekterna på elevers lärande och läsning. Forskning på området visar på såväl positiva som negativa effekter av den ökade digitaliseringen. LÄS MER

  3. 3. Klass, kön och ras : En intersektionell och didaktisk analys av Bernardine Evaristos Flicka, kvinna, annan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Matilda Jansson; [2023]
    Nyckelord :Flicka; kvinna; annan; Bernardine Evaristo; intersektionalitet; klass; ras; kön; diskurser; didaktik; ämnesundervisning; deliberativa samtal; kritisk litteracitet;

    Sammanfattning : Uppsatsen analyserar Bernardine Evaristos roman Flicka, kvinna, annan (2022). Den litterära analysens syfte är att undersöka hur karaktärerna Amma och Helens liv påverkas av deras kön, klass och rastillhörighet utifrån metoden diskursanalys. LÄS MER

  4. 4. Social hållbarhet förutsätter human arkitektur : Om att gestalta för social hållbarhet i städer

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för Urbana Studier (US)

    Författare :Maja Hägg; [2022]
    Nyckelord :Social sustainability; architecture; urban planning; consultation; politics.; Social hållbarhet; arkitektur; stadsplanering; samråd; politik;

    Sammanfattning : ”Att inte se varandra någonsin, det är det som är det farliga för ett samhälle” –  (efter Per Svensson, Expressens dåvarande kulturredaktör, 2006)1 Staden uppfattas av de flesta som en tät bebyggelse med strukturer och former som skapar den miljö många av oss lever i idag. Grunden till att staden är så populär och befolkad beror på att vi vill vara närvarande där saker och ting sker. LÄS MER

  5. 5. Tryckt vs digitalt : Materialitetens roll i läsning av tidskrifter

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för konst, kultur och kommunikation (K3)

    Författare :Sofia Wallin Rundqvist; [2022]
    Nyckelord :Digital; magazines; materiality; phenomenology; print; reading experience;

    Sammanfattning : To digitally read books, newspapers and magazines on a tablet, computer or smartphone is constantly increasing in popularity and the number of users of digital magazine subscriptions is increasing every year. The difference in the content between printed and digital magazines in the application Readly is minimal, but the materiality of the medium that holds the content has a significant difference. LÄS MER