Sökning: "goda läsare"

Visar resultat 6 - 10 av 78 uppsatser innehållade orden goda läsare.

  1. 6. Läs och lär! : En undersökning om sambandet mellan läsvanor och språklig förmåga

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Robert Csanadi; [2021]
    Nyckelord :läsvanor; språklig förmåga; språkriktighet; stilistisk anpassning; variation;

    Sammanfattning : Denna studie undersöker det möjliga sambandet mellan läsvanor och språklig förmåga hos gymnasieelever. Studien använde en metodkombination, där en enkätundersökning användes för att samla in data om 30 elevernas läsvanor, vilket sedan användes i urvalsprocessen för insamlingen av 10 elevtexter. LÄS MER

  2. 7. Skolhundseffekten : pedagogiska och psykosocialafördelar för elever i behov av stöd i läsundervisningen.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Specialpedagogiska institutionen

    Författare :Linda Zettergren Wiemer; Anna Strandberg; [2021]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Det rapporteras om att det finns många svaga läsare i dagens skola. Läsutveckling är viktig för skolframgång och därför behövs tidiga insatser för elever med lässvårigheter och i behov av stöd. LÄS MER

  3. 8. "När man väl kommit in i boken, då är det dags att sluta" : En kvalitativ studie om hur elever i årskurs 6 besrkiver att lärares förhållningssätt till skönlitteratur i undervisningen påverkar deras motivation och läsintresse.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Fanny Tingsén; [2021]
    Nyckelord :fiction; grade 6; working methods; motivation; litterature teaching; skönlitteratur; årskurs 6; arbetssätt; motivation; litteraturundervisning;

    Sammanfattning : Resultaten från PISA undersökningen 2018, i relation till undersökningen som utfördes 2015, visar att elevernas attityd till läsning blivit allt mer negativ och att läsandet har minskat, särskilt bland elever i Sverige. Trots fortbildningar vad gäller att utveckla lärares didaktiska förhållningssätt för att skapa goda förutsättningar för elever att utvecklas till goda läsare, är det någonting som går fel i barnens möte med litteraturen i skolan. LÄS MER

  4. 9. Utveckling av läsförmågan genom högläsning : En litteraturstudie om högläsningens betydelse för läsförmågan i årskurs F-3

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå,

    Författare :Johanna Lantz; Judit van der Wijk; [2021]
    Nyckelord :högläsning; läsförmåga; lässvårigheter; läsundervisning; metoder; strategier;

    Sammanfattning : Syftet med litteraturstudien är att undersöka om högläsning stödjer elevers utveckling av läsförmågan i årskurs F-3. Studien behandlar på vilka olika sätt läraren kan arbeta med högläsning med elever. Den behandlar även hur högläsning bidrar till utvecklingen av läsförmågan för elever med och utan lässvårigheter. LÄS MER

  5. 10. Att göra förutsägelser på mellanstadiet : Lärares arbete med lässtrategin ”att förutspå” för att utveckla elever till goda läsare

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Alexandra Sävenstedt; [2021]
    Nyckelord :Reading Comprehension; the reading strategy to predict; good readers; scaffolding; Läsförståelsestrategier; lässtrategin att förutspå; goda läsare; stöttning;

    Sammanfattning : This qualitative study focuses on finding out how middle school teachers work with the reading strategy “to predict” to develop students into good readers. The starting point was to find out how they work and how they help students become better readers through scaffolding. LÄS MER