Sökning: "grammatikundervisning"
Visar resultat 31 - 35 av 163 uppsatser innehållade ordet grammatikundervisning.
31. Kontextuell grammatikundervisning för elevers skrivutveckling : En kunskapsöversikt i svenska
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälleSammanfattning : Denna kunskapsöversikt ämnar undersöka vilka utfall som kontextuell grammatikundervisning kan ha på elevers textskrivande i grundskolan. Kontextuell grammatikundervisning innebär att grammatik undervisas i samband med övrig undervisning och inte för sig själv. LÄS MER
32. En bro över skrivglappet? En interventionsstudie om integrerad grammatikundervisnings effekter på gymnasieelevers argumenterande texter och metaspråkliga förmåga
Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för svenska språketSammanfattning : Debatten om ungas sjunkande skrivförmåga lyftes åter när Sveriges Utbildningsradio släppte dokumentären Skrivglappet (2020). Flera anledningar till den bristande skrivförmågan diskuteras i dokumentären men grammatikundervisningen, som många gånger motiveras med att främja skrivutveckling, lämnas obenämnd. LÄS MER
33. Grammatikundervisningens betydelse för grundskoleelevers skrivutveckling
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för kultur, språk och medier (KSM)Sammanfattning : Syftet med översikten är att undersöka huruvida grammatikundervisning har någon effekt på elevers skrivande och i sådana fall vilken typ av grammatikundervisning som ger störst effekt. Vi har som utgångspunkt utgått från äldre forskning som visar att grammatik inte har någon effekt på elevers skrivutveckling. LÄS MER
34. Konstruktionsbaserad eller traditionell grammatikundervisning? : En komparativ studie av två undervisningsmetoders effekter på inlärning av presentering och emfatisk omskrivning
L3-uppsats, Högskolan Väst/Avd för utbildningsvetenskap och språkSammanfattning : Bakgrund: För några år sedan (2017) genomfördes de två första svenska konstruktionsgrammatiska klassrumsstudierna (Håkansson, Lyngfelt & Brasch, 2019). Resultaten talade för att använda ett konstruktionsperspektiv i andraspråksundervisning och att det fanns ett stort behov av ökad kunskap om konstruktionsbaserad språkundervisning. LÄS MER
35. Grammatikundervisning på lågstadiet : F-3-lärares syn på arbetet med svensk grammatik i svenskundervisningen
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitetSammanfattning : The purpose of this survey is to examine the approach teachers in primary school takes on grammar teaching. This study is based on interviews with nine qualified teachers whom are all working with children in the age span of six to nine years old. LÄS MER