Sökning: "greta effect"

Visar resultat 11 - 15 av 17 uppsatser innehållade orden greta effect.

  1. 11. ”Om femtio år är det nog kört” : En kvalitativ studie om svenska mellanstadieelevers uppfattningar om klimatförändringarna

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Andreas Johansson; [2020]
    Nyckelord :Climate change; Global warming; Greenhouse effect; School; Conceptions; Students; Greta Thunberg; Fridays for future; School strike;

    Sammanfattning : Många forskare menar att klimatförändringarna är vår tids största ödesfråga. För att möta de stundande klimatproblemen läggs ett stort ansvar på skolan och den undervisningen eleverna får ta del av. LÄS MER

  2. 12. “Flight Shaming”- A Swedish media analysis of an emerging discourse in the climate change debate

    Master-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för geovetenskaper

    Författare :Kate Morrison; [2020]
    Nyckelord :Sustainable development; flight shaming; discourse analysis; Sweden; climate change debate;

    Sammanfattning : The aim of this study is to analyse the emerging discourse of ‘flight shaming’ in the climate change debate in Sweden. A discourse analysis was applied to a selection of translated printed newspaper articles from a variety of Swedish media outlets. LÄS MER

  3. 13. Hur klimatförändringskommunikationen påverkar individens vilja att engagera sig — en mediaanalys av tre framstående tal från opinionsbildare inom klimatförändringsdebatten

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Statsvetenskapliga institutionen

    Författare :Sigrid Bernulf; [2020]
    Nyckelord :klimatförändringskommunikation; frame analysis; Greta Thunberg; Al Gore; Donald Trump; nya klimatrörelsen; ekologisk modernisering; klimatförnekelse; Robert Entman; Stuart Hall; Law and Political Science;

    Sammanfattning : This paper aims to examine how the framing of climate change communication affects people’s will to change their behavior. Certain frames resonate with some audiences, and not with others. As such, they also mobilize some individuals to action, and rally others to opposition. LÄS MER

  4. 14. Greta-effekten vs. Konsumtionssamhället

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Ebba Karlsson Ahlborg; Clara Risberg; Linn Hodell; [2020]
    Nyckelord :Consumer Culture Theory; relationer; miljöaktivism; Greta-effekten; konsumenter; hållbar konsumtion; personligt varumärke; Business and Economics;

    Sammanfattning : Examensarbetets titel: Greta-effekten vs. Konsumtionssamhället - En studie om Greta Thunbergs del i konsumenters tankar kring hållbar konsumtion Seminariedatum: 2020-01-16 Kurs: FEKH29, Examensarbete i marknadsföring på kandidatnivå Författare: Ebba Ahlborg, Linn Hodell, Clara Risberg Handledare: Clara Gustafsson Nyckelord: Consumer Culture Theory, relationer, miljöaktivism, Greta-effekten, konsumenter, hållbar konsumtion, personligt varumärke Syfte: Syftet med studien är att undersöka om konsumenters relation till varumärket Greta Thunberg har någon del i ett eventuellt hållbart konsumtionstänk. LÄS MER

  5. 15. Bistånd och utländska direktinvesteringars påverkan på fattigdom

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Nationalekonomiska institutionen

    Författare :Greta Fredriksson; Tryggve Pederby; [2018]
    Nyckelord :Poverty – Aid – Foreign direct investment – GMM – Interactive variable; Business and Economics;

    Sammanfattning : This paper examines the effect that aid and foreign direct investment have on poverty by assessing both their separate and interactive effects. We used a Generalized Method of Moments to analyse 107 countries during the time period 1987-2014 and measured the effects of aid and foreign direct investment as growth of inflow per capita. LÄS MER