Sökning: "greta effect"
Visar resultat 11 - 15 av 17 uppsatser innehållade orden greta effect.
11. ”Om femtio år är det nog kört” : En kvalitativ studie om svenska mellanstadieelevers uppfattningar om klimatförändringarna
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikationSammanfattning : Många forskare menar att klimatförändringarna är vår tids största ödesfråga. För att möta de stundande klimatproblemen läggs ett stort ansvar på skolan och den undervisningen eleverna får ta del av. LÄS MER
12. “Flight Shaming”- A Swedish media analysis of an emerging discourse in the climate change debate
Master-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för geovetenskaperSammanfattning : The aim of this study is to analyse the emerging discourse of ‘flight shaming’ in the climate change debate in Sweden. A discourse analysis was applied to a selection of translated printed newspaper articles from a variety of Swedish media outlets. LÄS MER
13. Hur klimatförändringskommunikationen påverkar individens vilja att engagera sig — en mediaanalys av tre framstående tal från opinionsbildare inom klimatförändringsdebatten
Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Statsvetenskapliga institutionenSammanfattning : This paper aims to examine how the framing of climate change communication affects people’s will to change their behavior. Certain frames resonate with some audiences, and not with others. As such, they also mobilize some individuals to action, and rally others to opposition. LÄS MER
14. Greta-effekten vs. Konsumtionssamhället
Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionenSammanfattning : Examensarbetets titel: Greta-effekten vs. Konsumtionssamhället - En studie om Greta Thunbergs del i konsumenters tankar kring hållbar konsumtion Seminariedatum: 2020-01-16 Kurs: FEKH29, Examensarbete i marknadsföring på kandidatnivå Författare: Ebba Ahlborg, Linn Hodell, Clara Risberg Handledare: Clara Gustafsson Nyckelord: Consumer Culture Theory, relationer, miljöaktivism, Greta-effekten, konsumenter, hållbar konsumtion, personligt varumärke Syfte: Syftet med studien är att undersöka om konsumenters relation till varumärket Greta Thunberg har någon del i ett eventuellt hållbart konsumtionstänk. LÄS MER
15. Bistånd och utländska direktinvesteringars påverkan på fattigdom
Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Nationalekonomiska institutionenSammanfattning : This paper examines the effect that aid and foreign direct investment have on poverty by assessing both their separate and interactive effects. We used a Generalized Method of Moments to analyse 107 countries during the time period 1987-2014 and measured the effects of aid and foreign direct investment as growth of inflow per capita. LÄS MER