Sökning: "grundskolelärare 4-6"
Visar resultat 1 - 5 av 13 uppsatser innehållade orden grundskolelärare 4-6.
1. Fem förmågor i matematik - En intervjustudie om planering, undervisning och bedömning
Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet / / Institutionen för sociologi och arbetsvetenskapSammanfattning : I både forskning och läroplanen framgår att det finns fem matematiska förmågor som är viktiga i relation till matematiklärande; begrepp, metod, resonemang, kommunikation och problemlösning. Dessa förmågor ses som betydelsefulla och grundläggande för matematikämnet och matematikundervisningen i Sverige ska syfta till att utveckla dessa förmågor hos elever. LÄS MER
2. Skönlitteratur i engelskundervisningen : En kvalitativ forskningsstudie om hur grundskolelärare i årskurs 4–6 och bibliotekarier ser på skönlitteratur på engelska
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens universitet/Utbildningsvetenskap och MatematikSammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka vilken plats engelsk skönlitteratur har i årskurs 4–6 i svenska engelskklassrum. Metoden jag har använt mig av är semistrukturerade intervjuer. För att få en tydlig bild har jag intervjuat både lärare och bibliotekarier för att se hur de arbetar för att främja elevers intresse i läsning. LÄS MER
3. Att göra historien levande : En kvalitativ studie om Stockholms historiskaplatser som tillgång i historieundervisningen
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikationSammanfattning : I skolorna talas det alltmer om utomhuspedagogik som arbetssätt och dess inflytande på elevers inlärning. Det finns forskning som behandlar huruvida arbetssättet påverkar elevers förståelse och kunskapslagring, men desto mindre kring hur arbetssättet bedrivs i praktiken. LÄS MER
4. ”Det är jättebra att man kan låta dom som faktiskt är riktiga experter ta hand om det” : En intervjustudie med sex grundskolelärare om hur simundervisningen bedrivs för elever i årskurs 4–6.
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildningSammanfattning : The aim of this study has been to investigate how swimming-education is conducted in schools and if the PE-teachers feel that their knowledge about swimming is enough.Where and by whom is the swimming conducted? What role does the PE-teacher have during the swim practice? How does the teacher think their knowledge in swimming is compared to the criteria of swimming in the school? The method has been a qualitative interview-study, with teacher working in the years 4-6 in schools in Sweden. LÄS MER
5. Växande geometriska mönster i skolan : En studie om undervisningsmetoder, svårigheter och utveckling.
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Jönköping/Matematikdidaktisk forskningSammanfattning : Studien försöker bidra med kunskap om hur lärare, med fokus på årskurs 4-6, arbetar med växande geometriska mönster i skolan. Avsikten med studien är att bidra med kunskap om vilka metoder lärare använder, vilka svårigheter de upplever med undervisningen samt hur de tror att undervisningen kan utvecklas. LÄS MER